Перед постом / The Beginning of Great Lent

Перед постом / The Beginning of Great Lent

Перед постом

Св. Иоанн Шанхайский

Отверзаются двери покаяния, наступает Великий пост. Ежегодно повторяется он, и каждый раз принесет он нам великую пользу, если мы должным образом проведем его. Великий пост есть подготовка к будущей жизни, а ближайшим образом подготовка к Светлому Воскресению.

Как в высоком здании устраивается лестница, чтобы по ступеням легко можно было подняться на высоту здания, так и различные дни в году являются ступенями для нашего духовного подъема и восхождения.

К таковым особенно относятся дни Великого поста и Святой Пасхи.

Великим постом мы очищаемся от греховной скверны, а в Святую Пасху ощущаем блаженство грядущего Царства Христова. Когда поднимаются на высокую гору, стараются освободиться от всякой лишней тяжести. Чем меньше кто нагружен, тем легче подниматься ему и тем выше сможет он подняться.

Так и чтобы духовно возвыситься, прежде всего нужно освободиться от тяжести греховной. Она снимается с нас покаянием при непременном условии, что мы сами изгоняем из себя всякую вражду и прощаем каждому, кого считаем виноватым перед нами. Очищенные и прощенные Богом тогда встречаем мы Светлое христово Воскресение.

Какой же драгоценнейший дар Божий получаем мы тогда, что является завершением нашего постного подвига? О том говорит нам уже первое песнопение, начинающее ежедневное пение стихир поста: «И подается нам в снедь Агнец Божий, во священней и светоносней нощи воскресения, нас ради приведенное заколение, учеником приобщенное в вечер таинства».

Приобщение Тела и Крови Воскресшего Христа, в жизнь вечную, вот что является целью святой Четыредесятницы. Приобщаются не только на Пасху. Наоборот, на Пасху должно приобщаться тем, кто говел, исповедался и причастился во время Великого поста. Перед самой Пасхой нет возможности хорошо, во всем, исповедаться, время и священники заняты службами Страстными. Подготовляться к тому нужно заранее.

Всякое причащение Христовых Тайн есть соединение с Самим Христом и для нас спасительно. Почему же такое значение придается причащение в ночь Святой Пасхи и к тому мы все призываемся? Особенно тогда дается нам ощутить Царство Христово. Особенно мы тогда озаряемся Вечным Светом и укрепляемся для восхождения духовного.

То незаменимый дар Христов, несравнимое благо. Пусть никто сам не лишается сей радости и вместо причащения в Пасхальную ночь не торопится вкусить мясные и прочие снеди. Приобщение тогда Святых Тайн подготавливает нас к трапезе в вечном Царствии Божием.

Аминь.


The Beginning of Great Lent

St. John of Shanghai

The doors of repentance are opening, Great Lent is beginning. Every year Great Lent is repeated, and each time it brings us great benefit if we spend it as we should. It is a preparation for the life to come and, more immediately, a preparation for the Bright Resurrection.

Just as a stairway is built into a tall building in order to enable one, by climbing the steps, to easily reach the top, so too, the various days in the year serve as steps for our spiritual ascent.

This is especially true of the days of Great Lent and Holy Pascha.

By means of Great Lent we cleanse ourselves of the filth of sin, and at Holy Pascha we experience the blessedness of Christ’s Kingdom that is to come. In climbing a high mountain, one tries to eliminate all unnecessary weight. The less a person carries, the easier it is for him to climb and the higher he is able to climb. So, too, in order to ascend spiritually, it is necessary first of all to free oneself from the weight of sin. This weight is lifted from us through repentance, provided that we banish from ourselves all enmity and forgive each person whom we consider to be at fault before us. Once cleansed and forgiven by God, we then greet the Bright Resurrection of Christ.

And what a priceless gift of God we receive, at the culmination of our lenten struggle. We already hear about this in the first hymns of the daily lenten stichera: “Our food shall be the Lamb of God, on the holy and radiant night of His Awakening: the Victim offered for us, given in communion to the disciples on the evening of the Mystery.” (Aposticha sticheron, Sunday of the Last Judgment).

Communing of the Body and Blood of the Risen Christ, unto life eternal — this is the aim of the holy Quadragesima [Forty Days]. Not only on Pascha do we commune, but during Lent also. On Pascha those people should commune who have fasted, confessed and received the Holy Mysteries during Great Lent. Just before Pascha itself there is little opportunity for a proper and thorough confession; the priests are very busy and most of the time occupied with the Passion services. Rather one must prepare ahead of time.

Each time one receives the Mysteries of Christ, one is united with Christ Himself; each time it is a soul-saving act. Why, then, is such significance attached to receiving Holy Communion on the night of Holy Pascha, and why are we all called to do so?

Then, especially, we are given to experience the Kingdom of Christ. Then, especially, we are illumined with the Eternal Light and strengthened for the spiritual ascent.

This is an irreplaceable gift of Christ, an incomparable good. Let no one deprive himself of this joy and, instead of receiving Holy Communion on Pascha night, hasten to eat meat and other foods. Communing of the Holy Mysteries on that night prepares us for the banquet in the eternal Kingdom of God.

Amen

Перед постом / The Beginning of Great Lent