Путь Русской Зарубежной Церкви – Путь Церковной Правды
Главное значение Зарубежной Церкви, с первых дней ее создания, состояло в том, что она, начиная с Митр. Антония, являлась носительницей церковной правды в наше темное, лукавое время. Сербский Патриарх Варнава в слове, сказанном в русской Троицкой церкви г. Белграда, так говорил о Митр. Антонии (Храповицком), основателе РПЦЗ: «Среди вас находится великий иерарх, Высокопреосвященнейший Митрополит Антоний, который является украшением Вселенской Православной Церкви. Это высокий ум, который подобен первым иерархам Церкви Христовой в начале христианства. В нем и заключается церковная правда…»
Так же высоко стоял авторитет РПЦЗ среди православных Церквей и в последующие десятилетия. Она приобрела такое положение прежде всего благодаря высокому духовному авторитету ее Первоиерархов. Ее предстоятели, как люди, могли делать ошибки, но никто не стал бы подозревать их в лукавстве, боязливости, мелкой политике и личной корысти.
Митр. Виталий в Послании от 15/28 марта 1998 г. отмечал «исключительное, уникальное значение Зарубежной Церкви в мире Вселенского православия и всего инославного Западного христианства».
Он писал: «Наша Церковь – это Дева, бегущая в пустыню от красного Дракона… Через нашу Святую Русскую Православную Зарубежную Церковь звучит голос Святой Руси, суть и природа которой – внутренняя, сокровенная, духовная, всегда ненасытная жажда русской души жить жизнью Святых, жить по Святому Евангелию…Если этот глас умолкнет, не будет ни Святой Руси, ни самой России…»
На юбилейной иконе, написанной в память столетия РПЦЗ, в верхней ее части изображены святые, прославленные Зарубежной Церковью. Внизу иконы – деятели РПЦЗ, прославленные и непрославленные. Это те, кто сделал Зарубежную Церковь тем, чем она была, – светильником церковной правды.
На иконе также изображены знаменитые храмы Зарубежья. Хотя эти храмы сейчас в руках объединившихся с МП, но они лишь физически их удерживают, духовного их значения они чужды. Эти храмы были созданы жертвой и подвигом тех, от кого отреклись объединившиеся с МП.
РПЦЗ-МП также празднует этот столетний юбилей, но напрасно; ее история началась лишь в 2007 г. Что общего у них с Митр. Антонием, написавшим митр. Сергию (Страгородскому), что «если тот останется на пространном пути, ведущем в погибель… то он бесславно приведет его на дно адово»? Что общего у них с Митр. Анастасием, заповедавшим «не иметь никакого канонического, молитвенного и даже простого бытового общения» с иерархией МП? Что общего у них с Митр. Филаретом, не признававшим благодатности таинств МП? Что общего у них с Митр. Виталием, не давшим благословения Брату Иосифу привезти Мироточивую Иверскую икону Богоматери в Россию, где ее бы встретили епископы МП?
Русская Церковь за последнее столетие перенесла исключительные испытания и благодаря этому обогатилась драгоценным опытом, которого не имеют другие поместные Церкви. Это гонение от безбожного большевизма и возникший затем соблазн cергианства. Русские Святители-Новомученики дали глубокий духовный анализ этого явления. Но cергианство – не проблема прошлого; cергианство в настоящее время видоизменяется, и в новых обстоятельствах проявляется в новых формах.
Сейчас, когда для многих становится очевидно, что начался апокалиптический процесс порабощения человечества грядущему Антихристу, официальное Православие не только не противится властям, закрывающим храмы и запрещающим богослужение, но и поддерживает эти указы, соглашаясь с ними.
Церковь во время гонений, не вступая в открытое противостояние с властями, переходила на катакомбное положение и продолжала тайно совершать богослужения. Сейчас же архиереи РПЦЗ-МП своими указами требуют от духовенства и верующих следовать предписаниям гражданских властей, запрещающих молитву в храмах. Что это, если не cергианство?
Мировое Православие, проникнутое cергианством, – это соль обуявшая. Церковь по своей природе чужда миру. Господь говорит о Своих учениках: «Они не от мира, как и Я не от мира» (Иоан. 17,16).Мировое Православие вполне «от мира». Оно живет идеей компромисса, направленного на то, чтобы сохраняя внешние формы Православия, устроить свое существование в мире комфортно и безопасно.
Сергианское официальное Православие иногда может выступать с протестами по поводу каких-либо отдельных нарушений закона Божия со стороны властей, но только до тех пор, пока это не опасно. Оно никогда не перейдет черту, чтобы стать в прямую и принципиальную оппозицию властям.
Владыка Митр. Виталий так писал в своем Докладе Архиерейскому Собору 1983 г., названном им «Апокалипсис наших дней»:
«Наши пастыри и их паства живут в современных условиях особого духа, который можно назвать, без малейшего преувеличения или какого-нибудь мистического увлечения, предапокалиптическим…».
Подобное настроение было характерно и для всей Зарубежной Церкви. Ожидание близкого Апокалипсиса было частью мировоззрения многих ее чад. Иерархи Зарубежной Церкви обладали ясным видением всемирной апостасии и духа грядущего Антихриста.
Поразительно, что как только произошло соединение 2007 г., это понимание полностью исчезло из церковного сознания РПЦЗ-МП, и это, конечно, не случайно. Для такой перемены сознания должны были быть глубокие духовные причины. Во-первых, попрание совести и сознательное отречение от предания РПЦЗ и ее идеалов было глубоким духовным падением, которое произвело на души неизгладимый отпечаток. В результате произошло помрачение совести и потеря духовного видения.
С другой стороны, хотя в России очень сильны апокалиптические настроения среди определенных кругов верующих, но для официальной идеологии МП они чужды. Идеология МП создавалась в духе компромисса с коммунистическим учением, который проповедует утопию коммунистического рая на земле. Понятно, что Апокалипсис и «светлое будущее» коммунизма никак не сочетаются. Поэтому после соединения с МП для РПЦЗ-МП стало невозможно придерживаться прежнего настроения. Говорить о приближении конца мира в такой новой обстановке стало уже неуместно, некорректно.
По святоотеческому толкованию, «удерживает» пришествие Антихриста (2 Фес. 2), с политической стороны, царская самодержавная власть, а с духовной стороны – благодать Св. Духа. Церковь Христова есть сокровищница благодати Божией. Благодать Св. Духа, пребывающая в Церкви, сохраняет ее в истине и соблюдает ее непорочной и чуждой всякой прелести и лжи.
Власть Антихриста будет основана на обмане; это будет царство всемирного обмана, обольщения. Отпавшее от Христа человечество доверится обольстителю и уверует в него как в бога. Понятно, что истинная Церковь Христова, «столп и утверждение истины» (1 Тим. 3,15), является непреодолимым препятствием на пути обольщения человечества Антихристом.
После падения РПЦЗ в 2007 г. возник духовный вакуум, потому что никакая другая Церковь уже не несет то служение, какое несла РПЦЗ – быть голосом истины в мире. Свидетельство миру евангельской истины – это служение Церкви, без которого существование мира становится бессмысленным.
Не будет преувеличением сказать, что Зарубежная Церковь как голос церковной правды была последним удерживающим началом на пути Антихриста. Было необходимо убрать ее с дороги; и когда это произошло, уже не остается в мире «удерживающего». То, что РПЦЗ была незначительна по своим размерам, не умаляло ее значения и ее свидетельства Истины. «И свет во тьме светит, и тьма не объяла его» (Иоан. 1,5). Природа света такова, что и малый источник света ясно и далеко виден во тьме. После падения РПЦЗ в 2007 году уже не осталось никаких препятствий для явления Антихриста ни с политической, ни с духовной стороны.
Владыка Виталий в том же Докладе Архиерейскому Собору писал:
«Всем… будет поставлен роковой вопрос: с кем он? Со Христом или с демоном? И… не будет места больше духовному нейтралитету, нельзя больше будет оставаться как бы в стороне…Выбор простой и ясный: Свет или тьма, Христос или Велиар…Великое множество православных не выдержит такого жгучего испытания и падут падением великим… Останутся только нелицемерно любящие Христа, преданные Ему даже до смерти… ».
Время испытания, о котором пророчески говорил Митр. Виталий внезапно наступило, и застало нас неготовыми. Сейчас, когда силы зла стали действовать с неслыханной наглостью и напором, нам крайне необходимо оставить взаимные распри и старые счеты и объединиться вокруг Чаши Христовой. Мы должны научиться смотреть на существующие «осколки» РПЦЗ, как на части единой Русской Церкви. Именно так должна быть устроена Русская Церковь в настоящее время, в соответствии с Указом №362 Патриарха Тихона: как автономные церковные группы, находящиеся в Евхаристическом общении друг с другом.
Нужно сделать все, что в наших силах, чтобы преодолеть разделения между нами. Эти разделения не имеют под собой серьезных канонических оснований. Они произошли в результате человеческих предрассудков и страстей, а также, как можно предположить, по тайным проискам врагов Русской Церкви, которые и устроили соединение 2007 г.; они же позаботились о том, чтобы нас раздробить и опорочить.
Но Зарубежная Церковь жива; ее история не окончилась в 2007 г. Мы не произносим надгробное слово Зарубежной Церкви. Те, кто не последовал тогда за епископами -предателями, должны ободриться, осознать громадную ответственность лежащую на нас. Какие бы испытания ни попустил Господь Своей Церкви, мы должны устоять на том же историческом пути, по которому 100 лет шла РПЦЗ, – на пути церковной правды.
Да совершится в нашей немощи сила Божия!
Еп. Андрей
PATH of the RUSSIAN CHURCH ABROAD – PATH of CHURCH TRUTH
Translated by Seraphim Larin
From the very first days of Her creation, the fundamental significance of the Russian Church Abroad was that, beginning with Met. Anthony, She was the bearer of Church Truth in our dark and deceitful times. The Serbian Patriarch Barnabas, in a homily spoken in the Russian Holy Trinity Church in Belgrade, spoke thus of Met. Anthony (Khrapovitsky), the founder of the ROCA: “Among you is a great hierarch, who is the adornment of the Universal Orthodox Church. This towering mind is akin to the first Hierarchs of Christ’s Church at the beginning of Christianity. And it is in him that the Church Truth is encapsulated…”
The authority of ROCA among the Orthodox Churches stood just as high in the following decades. Before anything else, She acquired this position through the eminent spiritual authority of Her First Hierarchs. As humans, Her primates may have made mistakes, but no one would suspect them of dishonesty, faint-heartedness, petty politics and personal gain.
In his epistle on the 15/28 March 1998, Met. Vitaly noted the “exceptional and unique significance of the Church Abroad in the Universal Orthodox Church and all of the non-Orthodox Western Christianity”.
He wrote: “Our Church – is the Virgin, fleeing into the wilderness from the red Dragon… Through our Holy Russian Orthodox Church Abroad, the voice of Holy Rus’ resonates, whose essence and nature is innermost, hidden, spiritual, always insatiable thirst of a Russian soul to live the lives of the Saints, to live according to the Holy Gospel…If this voice is silenced, there will be neither Holy Rus’ – nor Russia Herself…”
The jubilee icon painted in memory of the centenary of ROCA carries in its upper part a depiction of the Saints glorified by the Church Abroad. At the bottom of the icon, are the notables of ROCA – glorified and not glorified. They are those who made the Church Abroad that which She was – a beacon of the Church Truth.
The icon also depicts prominent churches of the Russian diaspora. Although these churches are now in the hands of those united with the MP – holding them physically, they are alien to the spiritual significance of these churches. They were erected through the donations and selfless efforts by those, who have been now betrayed by those united with the MP.
Likewise, the ROCOR-MP is also celebrating this hundred year jubilee, but ineffectively: Her history only began in 2007. What have they in common with Met. Anthony who wrote to Met. Sergius (Stragorodsky) that “if he remains on the wide path, leading to perdition… it will bring him ignominiously to the depths of hell”? What have they in common with Met. Anastasy, who had charged “to have no canonical, prayerful and even simple everyday communion” with the MP hierarchs? What have they in common with Met. Philaret, who didn’t acknowledge the presence of grace in MP’s sacraments? What have they in common with Met. Vitaly, who didn’t bless Brother Joseph to bring the Myrrh-streaming Iveron Icon of the Mother of God to Russia, where it would have been met by MP Bishops?
For the last hundred years, the Russian Church has endured exceptional trials and thanks to this, She has been enriched with priceless experience which the other local Churches do not have. It is the persecution from the godless Bolshevism and the ensuing emergence of the temptation of Sergianism. Russian Holy Hierarchs – New Martyrs gave a profound spiritual analysis of this phenomenon. However, Sergianism is not a problem of the past; currently, Sergianism changes in appearance, and under new circumstances emerges in a new form.
Today, when many are beginning to see that the apocalyptic process of enslavement of humanity to the forthcoming Antichrist has begun, the official Orthodoxy not only does not oppose the authorities that are closing churches and prohibiting church services, but also supports these rulings, agreeing with them.
During persecution, the Church did not engage in open opposition with the authorities but went into a catacomb status and continued to secretly conduct divine services. Today, through their decrees, the ROCOR-MP Bishops are demanding from their clergy and laity to follow the directions of the civil authorities that prohibit prayer in churches. What can this be other than Sergianism?
World Orthodoxy, imbued with Sergianism, is a salt that has lost its flavour. The Church is by nature alien to the world. The Lord says about His disciples: “They are not of the world, just as I am not of the world” (John 17:16). World Orthodoxy is fully “of the world”. It lives in the concept of compromise, directed toward creating its existence in a world of comfort and security while preserving a superficial form of Orthodoxy.
Sergianist official Orthodoxy at times may appear with protests in relation to some individual violation of God’s law by the authorities, but it will do so only up to the point where it is safe. It will never cross the line to become a direct and principled opposition to the authorities.
Vladyka Met. Vitaly wrote thus in his Report to the Bishops Council in 1983, named by him as “Apocalypse in our days”:
“Our Pastors and their congregations are living in contemporary conditions of a specific spirit, which – without any minute exaggeration or some type of mystical fascination, can be called pre-apocalyptic…”
Similar sentiment was characteristic for the whole of the Church Abroad. Anticipation of Apocalypse’s nearness was part of the worldview for many of Her faithful. The Hierarchs of the Church Abroad possessed a clear vision of the universal apostasy and the spirit of the approaching Antichrist.
Astonishingly, as soon as unification occurred in 2007, this insight was erased completely from the ROCOR-MP Church’s consciousness, and this of course, was not by chance. There must have been deep spiritual reasons for such a change in consciousness. First, the trampling of conscience and calculated renunciation of ROCA’s tradition and Her ideals was a profound spiritual downfall, which engendered an indelible imprint on the soul. As a result, there was an obscuration of conscience and loss of spiritual vision.
On the other hand, while in Russia there is a very strong apocalyptic sentiment among specific circles of faithful, it is alien to the MP official ideology. The MP ideology was formulated in the spirit of compromise with the Communist doctrine, which proclaims a utopia of a Communist paradise on earth. It’s understandable that Apocalypse and the “bright future” of Communism cannot be combined in any way. That’s why after the unification with the MP, it became impossible for ROCOR-MP to adhere to its former convictions. In such new surroundings, to speak about the approaching end of the world would be incongruous, incorrect.
According to the interpretations of the Holy Fathers, “restraining” the coming of Antichrist (2 Thes. 2) – from the political side, is a Tsar’s autocratic power, while from the spiritual side – the grace of the Holy Spirit. Christ’s Church is a treasury of God’s grace. The grace of the Holy Spirit that abides in the Church preserves Her in truth and keeps Her pure, and alien to all delusion and falsity.
Antichrist’s authority will be established on deceit; this will be a kingdom of universal deceit, allurement. Humanity, that has fallen away from Christ, will trust the seducer and believe in him as a god. Understandably, Christ’s true Church – “the pillar and ground of the truth” (1 Tim. 3:15), appears as an invincible obstacle on the path of Antichrist’s seduction of the human race.
After the fall of ROCA in 2007, a spiritual vacuum arose, because there is no other Church that upholds that ministry which ROCA carried – to be the voice of truth in the world.
To be witness of the Gospel’s truth to the world – this is the Church’s ministry, without which the existence of the world becomes senseless.
It would not be an exaggeration to say that as a voice of the Church truth, the Russian Church Abroad was the last restraining principle on the path of the Antichrist. It was imperative to get Her out of the way; and when this occurred, there was no longer a “restrainer” left in the world. The fact that ROCA was insignificant in size, didn’t belittle Her significance and Her witness of Truth. “And the light shines in the darkness, and the darkness did not comprehend it” (John 1:5). The nature of light is such that in the darkness, even a small source of light can be seen clearly and at a long distance. After the fall of ROCA in 2007, there weren’t any obstacles left for the appearance of Antichrist – neither from a political standpoint nor spiritual.
In the same report to the Bishops Council, Vladyka Vitaly wrote:
“To everyone… the fateful question will be put to them: who are you with? With Christ or with demons? And there won’t be any place for a spiritual neutrality – it will no longer be possible to remain as if on the sidelines… The choice is simple and clear: Light or darkness, Christ or Belial… A great multitude of Orthodox Christians will not be able to endure such a searing trial and will fall mightily… The only ones left will be those with unhypocritical love for Christ, loyal to Him even unto death…”
The time of this trial, about which Met. Vitaly spoke prophetically, has arrived, and found us unprepared. Today, when the powers of evil have begun to act with unheard-of arrogance and force, it’s essential for us to forsake mutual divisions and old scores, and unite around the Chalice of Christ. We must learn to look upon the remaining ROCA “fragments” as part of the one and only Russian Church. Indeed, in accordance with Patriarch Tikhon’s Ukase No.362, this is the way the Russian Church has to be arranged today: like autonomous church groups, found in Eucharistic communion with one another.
We must do everything in our power to overcome the divisions that exist among us. These divisions don’t have any serious canonical basis supporting them. They happened as a result of human prejudices and passions, as well as – one can suppose – by clandestine schemes of the Russian Church’s enemies, who have organised the unification in 2007; they too took time out to slander and fragment us.
However, the Russian Church Abroad is alive; Her history did not finish in 2007. We are not delivering a requiem on the Church Abroad. Those at the time who did not follow the Bishops – traitors, must take heart and realise the enormous responsibility that has befallen us. Whatever trials and tribulations that the Lord will allow His Church to experience, we must stand firm on the historical path upon which our ROCA followed for 100 years – the path of Church Truth.
May God’s power be made perfect in our weakness!
Bishop Andrei.