И Слово стало
плотию, и обитало с нами… (Иоан.1,14)
Дорогие Отцы, братие и сослужители, матери и сестры,
Поздравляю всех вас с великим Праздником Рождества Христова!
Вероятно, волхвы, пришедшие издалека поклониться Рождеству Христову, были в недоумении, когда увидели, что жители Иерусалима нисколько не разделяли их ревности найти новорожденного Царя Иудейского. Что же сказать о нашем времени, когда даже праздник Рождества празднуется в мире таким образом, чтобы имя Христово не было упоминаемо.
Вера во Христа уходит из мира. Сбываются слова Господа нашего Иисуса Христа: «Сын Человеческий, придя, найдет ли веру на земле?» (Лк. 18:8).
Что же празднуем мы, братия и сестры, в этот радостный день Рождества Христова? Послушайте, как говорит об этом св. Апостол Иоанн:
«О том, что было от начала, что мы слышали, что видели своими очами, что рассматривали и что осязали руки наши, о Слове жизни, – ибо жизнь явилась, и мы видели и свидетельствуем, и возвещаем вам сию вечную жизнь, которая была у Отца и явилась нам». (1 Иоан. 1, 1–2)
Вечная Жизнь, Истинный Свет и Слово, бывшее у Отца, явился на земле как Человек. Вся полнота Божества обитает в малом теле Младенца (Кол. 2:9)
Имя города Вифлеем означает в переводе Дом Хлеба. Вифлеем — это поистине дом Хлеба, нисшедшего с небес. Христос – небесный Хлеб, сходящий с небес и дающий жизнь миру.
«Я хлеб живый, сшедший с небес; ядущий хлеб сей будет жить вовек; хлеб же, который Я дам, есть Плоть Моя, которую Я отдам за жизнь мира» (Ин 6,51).
Тот, Кто ни в чем не имеет нужды, источник жизни и блаженства, хочет, чтобы было как можно больше участников в Его жизни и блаженстве. Христос хочет, чтобы мы Им питались и Им жили.
Какой же рождественский дар можем мы принести Рождшемуся на земле ради нас? Что мы можем принести Тому, Кто ни в чем не имеет нужды? Принесем Первообразу сотворенное по образу. Принесем Ему самих себя через отсечение своей воли и подчинение Его заповедям, как учит св. Григорий Богослов.
Уходящий 2022 год был юбилейным для Русской Зарубежной Церкви. И юбилеи этого года, вместе радостные и скорбные, в каком-то смысле связаны друг с другом. Прежде всего, это 15-летняя годовщина катастрофы, которая и определила наше нынешнее церковное положение. Речь идет о объединении, а точнее, подчинении Зарубежной Церкви Московской Патриархии 17 мая 2007 г.
МП была изначально создана с целью порабощения Церкви безбожному режиму. Эта поддельная церковная структура, паразитирующая на церковном теле, уже почти столетие развращает душу русского народа и приносит ему неизмеримый духовный вред. Последнее преступное деяние этой лже-церкви – это открытое благословение ею братоубийственной войны.
Другой юбилей, который мы отметили недавно, — 25-летие мученической кончины Брата Иосифа Муньоз 31 октября 1997. Недавно нашими Архиереями была образована комиссия, которая займется подготовкой прославления Брата Иосифа как мученика.
И еще один юбилей — это 40-летие с начала чудесного мироточения от иконы Божией Матери, Иверской-Монреальской, 24 ноября, 1982. В истории Церкви неоднократно случались чудеса мироточения, но обычно это не продолжалось долго. Совершенно исключительным явлением было чудесное течение мира от Иверской-Монреальской иконы, которое продолжалось 15 лет, до того дня, когда Бр. Иосиф, хранитель иконы, был убит, и икона пропала бесследно.
Тогда, сорок лет назад, было время духовного подъема в Зарубежной Церкви. Во главе Церкви стоял свят. Филарет. Годом раньше были прославлены св. Новомученики и Исповедники Российские. Сам Брат Иосиф связывал чудо мироточения с прославлением св. Новомучеников. Присутствие с нами такого чуда в течение долгих 15 лет было величайшей милостью Божией к нашей Церкви. Мы были недостойны этого чуда.
Но годы шли, и постепенно в нашей Церкви стали все более заметны следы духовного упадка. Зарубежная Церковь еще держала знамя прежней идеологии, но было все меньше тех, кто на самом деле жил этими идеями. Те же прежние слова повторялись по традиции, не вкладывая в них сердце, но это были только слова. И потому, при изменении обстановки, одни слова были легко заменены другими.
Сейчас, спустя 15 лет после соединения, мы поражаемся, как могла РПЦЗ так низко духовно пасть. Как могла так быстро произойти в Церкви такая перемена? Как получилось, что Церковь исповедников стала церковью предателей?
Те, кто неспособны видеть ничего, кроме внешнего, утверждают, что там ничего не изменилось. В действительности, не изменилась лишь внешняя сторона церковной жизни, а в духовном отношении РПЦЗ является самой духовно-мертвой частью МП.
Достаточно одного примера. Когда патриарх Кирилл в феврале 2016 г. встретился с папой Франциском в аэропорту Гаваны и сделал с ним совместное заявление, совершенно еретическое, это произвело в России волну возмущения. Среди священников МП образовалось движение непоминающих патр. Кирилла. А в Зарубежье никто даже рта не открыл. Хотя зарубежное духовенство пользуется гораздо большей свободой и независимостью, чем священники в России.
И это неудивительно. Ведь верующие в России принадлежат к Московской Патриархии по неведению, потому что они не знают другой Церкви. А епископат и священники Зарубежной Церкви сознательно отказались от истинной Церкви, в которой они были воспитаны. Такое предательство не может остаться без духовных последствий. Хорошо выразился один священник в России о зарубежном духовенстве: «Они вдруг стали слепыми, глухими и немыми сергианами».
Вера уходит из мира, и падение Зарубежной Церкви 15 лет назад немало поспособствовало этому.
Сохранить веру во Христа до конца и передать ее нашим детям, как драгоценное наследство, – это первостепенная задача нашей жизни. Да поможет нам в этом Господь, родившийся на земле, уподобившийся нам, чтобы соединить нас с Собой во веки.
Аминь.
Епископ Андрей
Рождество Христово 2022 г. / 2023 г.
“And the Word became flesh and dwelt among us…” (John 1:14)
Dear Fathers, brethren and concelebrants, mothers and sisters,
I congratulate everyone on the great Feast of Christ’s Nativity!
Probably, the Magi who travelled from afar to worship Christ’s Nativity, were bewildered to see the people of Jerusalem not sharing in the least their zeal to find the newly born King of the Jews. What can be said of our times, when even Christmas is celebrated in the world in such a way so as Christ’s name is not mentioned.
Faith in Christ is disappearing in the world. The words of our Lord Jesus Christ are being realised: “When the Son of Man comes, will He really find faith on the earth?” (Luke 18:8).
What are we celebrating on this joyful day of Christ’s Nativity, brothers and sisters? Listen to what Apostle John says:
“That which was from the beginning, which we have heard, which we have seen with our own eyes, which we have looked upon, and our hands have handled, concerning the Word of life – the life was manifested, and we have seen, and bear witness, and declare to you that eternal Life which was with the Father and was manifested to us” (1 John 1:1-2).
Eternal Life, True Light and Word, which was with the Father, appeared on earth as a Man. All the fullness of the Godhead dwells in the small body of the Infant. (Col. 2:9).
The name of the city of Bethlehem translates as the House of Bread. Bethlehem is truly the house of the Bread that came down from heaven. Christ is the heavenly Bread descending from heaven and giving life to the world.
“I am the living bread which came down from heaven. If anyone eats of this bread, he will live forever, and the bread that I shall give is My flesh, which I shall give for the life of the world” (John 6:51).
He, Who is in need of nothing and is the source of life and bliss, wants to have as many participants as possible in His life and bliss. Christ wants us to be nourished by Him and live by Him.
What nativity gift can we bring to the Newborn on earth for our sake? What can we bring to Him Who has no need of anything? As Saint Gregory the Theologian teaches, let us bring to the Archetype that which has been created in His image. Let us offer ourselves to Him by cutting off our will and subordination to His laws.
The outgoing year 2022 was an anniversary year for the Russian Church Abroad. And the anniversaries of this year, both joyful and sorrowful, are in a sense tied with one another. Foremost is the 15th anniversary of the catastrophe that determined our current Church situation. This is about unification, but more accurately, the subjugation of the Russian Church Abroad to the Moscow Patriarchate on the 17th May 2007.
The MP was created from its beginning with the aim of enslaving the Church to the godless regime. This counterfeit church structure – a parasite on the Church body, has been corrupting the soul of the Russian people for nearly one hundred years, and inflicting on them immeasurable spiritual harm. The last criminal act of this false church is her open blessing of the fratricide war.
The other anniversary that we have commemorated recently, is the 25th year of the martyrdom of Brother Joseph Munoz on October 31, 1997. Recently, our Bishops formed a commission that will work on preparing the canonization of Brother Joseph as a Martyr.
And there is another jubilee, which is the 40th year since the beginning of the miraculous myrrh-streaming from the Iveron-Montreal icon of the Mother of God icon, on the 24th November, 1982.
In the history of the Church, there are repeated instances of miraculous myrrh-streaming, but usually it didn’t last long. But the myrrh-streaming from the Iveron-Montreal icon is completely unique because it continued for 15 years – up to the day when the guardian of the icon, Brother Joseph was killed and the icon vanishing without a trace.
Forty years back then, there was a time of spiritual blossom for the Church Abroad. Saint Philaret was the head of the Church. A year earlier, Holy New Martyrs and Confessors of Russia were canonized (1981). Brother Joseph himself linked the miraculous myrrh-streaming with the glorification of the holy New Martyrs. The presence of this miracle among us for a long 15 years was an immense blessing to our Church. We were not worthy of such a miracle.
But as the years passed, traces of a gradual spiritual decline in the Church became more noticeable. While the Russian Church Abroad still held the banner of Her former ideology, there were fewer and fewer who actually lived by these ideas. Those same former words were repeated traditionally without putting the heart into them, and they were just words. Consequently, with a change in situations, these words were easily replaced with others.
Today, fifteen years after the union, we are astounded as to how low ROCA had fallen spiritually. How could such a change in the Church occur so quickly? How is it that a Church of Confessors became a church of betrayers?
Those who are incapable of seeing anything but the exterior, maintain that nothing has changed in ROCOR-MP. In reality, only the external church life has remained the same, but in a spiritual sense, ROCOR-MP appears as the very spiritually lifeless part of the MP.
One example will suffice. When Patriarch Kirill met with Pope Francis at Havana’s airport in February 2016, and made with him a joint statement that was totally heretical, it created a wave of outrage in Russia. Among the MP priests, a movement was formed of those who don’t commemorate the patriarch at liturgy.
Whereas in the Church Abroad, not even one mouth opened in protest, although the ROCOR clergy enjoy much greater freedom and independence than the priests in Russia.
And this is not surprising. After all, the faithful in Russia belong to the Moscow Patriarchate through ignorance since they don’t know another Church. Whereas the episcopate and priests of the Church Abroad, consciously rejected the true Church in which they were brought up. Such a betrayal cannot remain without spiritual consequences. One priest in Russia put it well about the ROCOR clergy: “After the union they have suddenly become blind, deaf and mute Sergianists”.
Faith is rapidly disappearing on earth and the fall of the Russian Orthodox Church Abroad 15 years ago greatly facilitated this.
To preserve our faith in Christ to the end and pass it on to our children as a precious inheritance, is the paramount mission of our lives.
May the Lord Who was born on earth and became like us as to unite us with Him for all eternity, help us in this.
Amen.
Bishop Andrei
Nativity 2022/2023