Сердце Милующее / Merciful Heart

Сердце Милующее / Merciful Heart

Проповедь на Заповеди Блаженства

Во имя Отца и Сына и Святого Духа.

Братья и сестры!

Сегодня в Евангельском чтении из Евангелия от Матфея мы слышали, как Господь наш Иисус Христос произнес Свои заповеди Блаженства. Это чтение обычно назначается в дни памяти святых подвижников. Сегодня оно было прочитано в честь преподобного Феодора Студита, знаменитого подвижника и исповедника 9 века.

Заповеди Ветхого Завета запрещают различные греховные действия: не убивай, не кради и т. д. Но евангельские заповеди Блаженства говорят не столько о делах, сколько указывают, какое расположение должно быть в нашем сердце, чтобы мы были угодны Богу, чтобы наши сердца стали «по сердцу Божию» (Деяния 13:22). Евангельское учение Господа Иисуса Христа призывает нас к тому, чтобы уподобиться Богу, потому что мы созданы по образу и подобию Божию.

Вся человеческая деятельность начинается в сердце. Сердце – это корень, слова – листья, а дела – плоды. Вот почему Писание говорит: «Больше всего храни свое сердце, потому что оно — источник жизни» (Притчи 4:23).

Заповеди Блаженства изображают, каким должно быть наше сердце: смиренным, кающимся, кротким, жаждущим праведности и оправдания Божия, сострадательным, свободным от всякой нечистоты, мирным, дерзновенным в исповедании истины. 

Заповеди Блаженства подобны цепи, в которой все звенья связаны одно с другим; или же они подобны лестнице духовного восхождения. В основание этой лестницы Господь положил смирение (блаженны нищие духом) и покаяние (блаженны плачущие).

Остановимся на заповеди: «Блаженны милостивые, ибо они помилованы будут».

В Евангелии мы видим, что Бог поступает с нами так, как мы сами поступаем с ближними. Господь говорит: «Не судите, и не будете судимы; не осуждайте, и не будете осуждены; прощайте, и прощены будете. давайте, и дастся вам… ибо, какою мерою мерите, такою же отмерится и вам» (Луки 6:37).

И в заповеди Блаженства Господь говорит: «Блаженны милостивые, ибо они помилованы будут».

В Евангелии от Матфея имеется изображение Страшного суда, которое иллюстрирует эту заповедь Блаженства.

На суде Христовом милосердные будут поставлены по правую сторону от Судии. Тогда Сын Божий «скажет тем, которые по правую сторону Его: приидите, благословенные Отца Моего, наследуйте Царство, уготованное вам от создания мира: ибо алкал Я, и вы дали Мне есть; жаждал, и вы напоили Меня; был странником, и вы приняли Меня; был наг, и вы одели Меня; был болен, и вы посетили Меня; в темнице был, и вы пришли ко Мне.” (Мф. 25, 34–36).

Так милостивые помилованы будут.

Что значит быть милосердным? Означает ли это только помогать нуждающимся? Нет, не только это делает человека милосердным; Необходимо, чтобы наряду с делами милосердия было милосердие сердца.

Преподобный Исаак Сирин говорит удивительные слова о милосердии сердца (Слово 48):

«А что такое сердце милующее? – возгорение сердца человеческого обо всем творении, о человеках, птицах, животных, о демонах и о всяком существе… От великой и сильной жалости, которая охватывает сердце, … не может оно вынести, или слышать, или видеть какой-либо вред или даже малую скорбь, которой подвергаются создания Божии.  И потому и о бессловесных животных, и о врагах истины, и о делающих ему вред он молится ежечасно со слезами, чтобы они сохранились и были помилованы… молится с великою жалостью, какая без меры возбуждается в сердце его до уподобления в сем Богу.»

Мы видим, как мы бесконечно далеки от того состояния, которое описывает преподобный Исаак. Но нужно помнить, что духовные добродетели не происходят от нашего падшего естества. Это дары Святого Духа, как говорит Апостол Павел в послании к Галатам: «Плод Духа: любовь, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера». (Гал. 5:22).

Милосердие может проявляться не только в оказании материальной помощи, но и в духовных вещах. В молитве Господней мы говорим: «Остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим» (Матфея 6:12).Если кто-либо нас обидел, то он, так сказать, наш должник. Таким образом, те, кто прощают обиду, прощают долг. Это и есть духовная милостыня.

Если мы будем стараться следовать евангельским заповедям, Господь может смягчить наше сердце и изменить его Своей благодатью.  

Аминь.


Sermon on the Beatitudes

In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.

Brothers and sisters,

Today in the Gospel reading, we heard our Lord proclaim His Commandments of Blessedness (the Beatitudes). This reading is assigned on the commemoration days of holy monastics. Today it was read in honour of St Theodore the Studite, who was a famous ascetic in the 9th century.

The commandments of the Old Testament forbid various sinful actions, they say: You shall not murder, you shall not steal, etc. But Christ’s Commandments of Blessedness, do not speak about actions, they rather indicate what kind of disposition our hearts must reach, so as to be “according to God’s own heart” (Acts 13:22).

The Gospel teaching of the Lord Jesus Christ calls us to become like God, because we are created in the image and likeness of God.

All human activity begins in the heart. The heart is like a root, words are leaves, and deeds are fruits. That’s why the Scripture says: “Son, with all watchfulness keep your heart, because life flows out from it” (Proverbs 4:23)

The Commandments of Blessedness depict what our heart should be like: humble, repentant, meek, seeking with all force God’s righteousness and justification, merciful, pure, peaceful, bold in confessing the truth. 

The Commandments of Blessedness are like a chain in which all links are connected, or like a ladder of the spiritual ascent. As the foundation of this ladder the Lord put humility (blessed are the poor in spirit) and repentance (blessed are those who mourn).

Now, let us dwell on the commandment: “Blessed are the merciful, for they shall obtain mercy.”

In the Gospel we find that God deals with us in the same way that we deal with others. Christ says:

“Do not judge, and you will not be judged; and do not condemn, and you will not be condemned; pardon, and you will be pardoned. Give, and it will be given to you… For by your standard of measure it will be measured to you in return” (Luke 6:37).

And in this Commandments of Blessedness He says, “Blessed are the merciful, for they shall obtain mercy.”

The Gospel of Matthew contains a depiction of the Last Judgment, which illustrates this Commandment of Blessedness.

At the Last Judgement the merciful will be put on the right side of Christ, the Judge. The Son of God “will say to those on His right side: Come, blessed of My Father, inherit the kingdom prepared for you from the foundation of the world: for I was hungry, and you gave Me food; thirsty, and you gave me drink; I was a stranger and you took me in; I was naked and you clothed Me; I was sick and you visited Me; I was in prison, and you came to me” (Matt. 25, 34-40).

Who are the merciful? What does it mean to be merciful? Does this simply mean helping those in need? No, not that alone is what makes one merciful; It is necessary that along with the acts of charity there would be mercy of the heart.

St Isaak of Syria speaks amazingly about the merciful heart (Homily 48):

“And what is a merciful heart? – burning of a man’s heart about all creation, about humans, birds, animals, about demons and about every creature… From the great and strong pity that encompasses the heart… his heart… cannot bear, or hear, or see any harm or even a small sorrow endured by creatures.  And therefore, about the dumb animals, and about the enemies of the truth, and about those who harm him, he prays every hour with tears that they might be preserved and have mercy…because of the great compassion that burns without measure in a heart that is in the likeness of God.”

We can see that we are infinitely far from what the holy Father describes. But we must remember that spiritual virtues are not present in our fallen nature. They are gifts of the Holy Spirit. This is what St Paul says his epistle to Galatians: “The fruit of the Spirit is love, joy, peace, longsuffering, kindness, goodness, faithfulness.” (Gal. 5:22)

Mercy can be shown not only in the material, but also in the spiritual sphere. In the Lord’s prayer we say, “forgive us our debts, as we also forgive our debtors” (Matthew 6:12). If someone has offended us, then he is, so to speak, our debtor. Thus, those who forgive an offense, forgive a debt. This is spiritual charity.

Let us force ourselves to follow the Gospel Commandments, and the Lord will soften our heart and change it by His grace.

Amen.

Сердце Милующее / Merciful Heart