Архиерейское Совещание / Bishops’ Conference

Архиерейское Совещание / Bishops’ Conference

Архиерейское Совещание (по телефону) с участием Совета Округа РПЦЗ

8-е и 20-е июля 2020 г.

Повестка совещания:

1. Доклад Архиеп. Андроника

2. Доклад Еп. Андрея

3. Церковная жизнь в настоящее трудное время

4. Празднование 100-летия РПЦЗ

5. Прочие вопросы

Доклад Вл. Андроника.

Недавно Владыка рукоположил в диакона Григория Аксельрода, для храма преп. Сергия в Валлей-Коттедж. После рукоположения в монастыре Св. Новомучеников Российских в Моунтен-Вью диакон о. Григорий совершил 40 литургий, сослужа Вл. Андронику.

Готовится рукоположение в священный сан о. диакона Тимофея Клейдера, который будет совершать своё служение в штате Флорида.

Был принят через хиротесию свящ. Константин из Румынской новокалендарной церкви. В настоящее время о. Константин должен будет выехать в Румынию, так как оканчивается срок действия его иммиграционной визы.

Доклад Вл. Андрея

Из-за карантина церковная жизнь в Австралии затруднена. Еп. Андрей не может посещать свои приходы в Брисбене и Сиднее, т. к. границы между штатами закрыты. В Мельбурне в церкви не было служб с середины Вел. Поста. Службы проводятся в монастыре Св. Феогния, но из-за карантина прихожанам нелегко приезжать на службы. Полиция устраивает облавы на дорогах и штрафует нарушающих карантин.  

В Сиднее о. Даниил Лаптев обслуживает два наших прихода: Арх. Михаила и Казанской Божией Матери. В Брисбене в храме Владимирской Божией Матери прихожане служат мирским чином. О. Пётр Фомин совершает службы в своем домовом храме в 2 часах езды от Брисбена.

В монастыре Св. Феогния начали строить небольшой храм (50 кв. м.). 

Церковная жизнь в обстановке коронавирусного кризиса.

В это трудное время прихожане ждут от своих пастырей слова утешения, участия и поддержки. Но что требуется от епископов в первую очередь — это руководство. Епископы поставлены, чтобы быть руководителями, как говорится в молитве хиротонии. Нужно составить послание от лица нашего Архиерейского собора по поводу нынешнего кризиса, в котором изложить наш взгляд на происходящие в мире события.

О. Никита Григорьев из-за перекрытия Канадской границы не может служить в своём приходе в Торонто (его заменяет там другой священник), но он раз в неделю организует встречи со своими прихожанами через Zoom. Во время этих встреч он объясняет им порядок богослужения и отвечает на их вопросы. Такое общение очень благотворно, оно укрепляет связь между пастырем и приходом.

В связи с эпидемией коронавируса некоторые прихожане перестали посещать богослужения из страха заразиться в храме. Таким образом, люди чувствуют себя безопаснее в своём собственном доме, чем в доме Божием. Это свидетельствует о недостатке веры.

Некоторые смущаются из-за способа причащения одной лжицей; также смущает и то, что запивку принимают несколько человек из одного стаканчика.

Пастыри должны убеждать своих прихожан, что такой страх не основан на реальных фактах. Не было ещё случая, чтобы кто-нибудь заболел от причащения Св. Таин. Можно указать, что священник после всех прихожан потребляет чашу, и не было случаев, чтобы кто-либо заразился.

Священник должен напоминать прихожанам, что они причащаются Тела Христова. Невозможно помыслить, что от причащения Тела и Крови Христовых можно получить какой-нибудь вред. Подобный страх происходит от недостатка веры. Священник должен возвышать прихожан примером своей веры, стараться передать свою веру пастве.

Мы не должны ничего менять в нашей церковной практике, потому что любое, даже незначительное, изменение (как например, одноразовые стаканчики для запивки) будет сдачей позиций, проявлением маловерия. С другой стороны, мы должны быть терпеливы по отношению к немощным в вере, но сами мы не можем идти ни на какие компромиссы.

По поводу целования икон и креста: когда мы протираем стекло киота у иконы, мы это делаем, не потому что боимся заразиться от иконы, а из благоговения перед иконой. Это наше служение тому святому, который изображен на иконе. То есть мы протираем икону не для себя, а для святого, изображенного на иконе.

Указы властей в отношении Церкови делают церковную жизнь затруднительной и даже невозможной. Например, в Мельбурне закрыты все церкви даже для частной молитвы. В штате Онтарио недавно власти издали указ запрещающий давать причащение, пение в храме, совместные трапезы и т.п.

Причащение Св. Таин — это центр нашей церковной жизни. Без пения также немыслимо наше богослужение. Мы открыто заявляем, что не соглашаемся с такими действиями властей, мы не признаем подобные указы и считаем их преследованием Церкви. Становится уже реальностью переход на катакомбное существование.

Подготовка празднования 100-летней годовщины основания РПЦЗ.

Хотя нынешние обстоятельства могут помешать нам совершить празднование с должной торжественностью, но мы по силе возможности продолжим работу над подготовкой этого важного церковного события.

Уже пишется юбилейная икона, идёт работа над брошюрой о истории РПЦЗ. Предложено сделать фильм, в котором заснять интервью с людьми, которые имели возможность встречаться с архиереями РПЦЗ и другими замечательными людьми. Этот фильм можно будет показать на празднике.

Нужно начать ставить на наших веб-сайтах материалы по истории РПЦЗ. Это уже делается на веб-сайте Св. Троицкого прихода в Астории. http://www.astoriaholytrinity.org/

Наши прихожане часто не знают хорошо историю своей Церкви и недостаточно ценят ее значение. Прихожане РПЦЗ в прошлом очень дорожили своей церковью и гордились ей. Сейчас это уже не так. Причина в том, что предательство иерархов в 2007 г., а также неурядицы и расколы последующих лет произвели разочарование и усталость. Многие даже оставили РПЦЗ и перешли в другие поместные церкви.

100-летний юбилей РПЦЗ — это прекрасная возможность напомнить нашим прихожанам, какое духовное сокровище мы имеем в нашей Церкви. Нужно пробудить среди наших прихожан любовь к своей Церкви. Нужно пробудить у них сознание, что несмотря на наши малые силы мы несём ответственность за нашу Церковь.

Наши переговоры с Сербской ИПЦ.

Все сейчас понимают, что мы вошли в критический для Церкви период. В настоящий момент становится особенно важно иметь общение с единомышленниками. Потому было бы очень хорошо, чтобы наши переговоры с Сербскими архиереями увенчались успехом. Перед лицом общей угрозы нужно забыть второстепенные препятствия, и вступить в общение на основе нашей общей позиции против наступления антихристовой власти. 


Bishops’ Conference (by phone) with the participation of the ROCA District Council

8th and 20th of July 2020.

Conference agenda:

1. Archbishop Andronik’s report.

2.  Bishop Andrei’s report.

3. Church life in today’s difficult times.

4. Celebration of ROCA’s 100th anniversary.

5. Other matters.

Vladyka Andronik’s report:

Recently, Vladyka ordained deacon Gregory Axelrod for the St Sergius church in Valley Cottage. After the ordination, deacon Gregory concelebrated with Vladyka 40 Liturgies at the New Martyrs of Russia monastery in Mountain View. 

Preparations are being made for ordaining Father Timothy Clader to priesthood. He will serve in the State of Florida. 

Priest Constantine was accepted through cheirothesia into our Church from the Rumanian New Calendar Church. Currently, Fr. Constantine has to return to Rumania as the period of his immigration visa is about to expire.

Bishop Andrei’s Report:

Due to the imposed quarantine, church life in Australia has become difficult. Bishop Andrei cannot visit the parishes in Brisbane and Sydney because the state borders are closed. In Melbourne, there had been no services in church since the middle of Great Lent. Services are performed at the monastery of Saint Theognios, but because of the quarantine, it’s quite difficult for the parishioners to attend. The police operate check points along the highways and fine those that are violating the quarantine.

In Sydney, Fr. Daniel Laptev is servicing two of our parishes: Archangel Michael and Kazan Mother of God. In Brisbane, the parishioners hold reader services. Fr. Peter Fomin performs services in his house church, which is a 2-hour drive from Brisbane.

The construction of a small church (50 sq. m.) at the monastery of Saint Theognios has begun.

Church life in the setting of the coronavirus crisis.

In these difficult times, the parishioners await from their pastors words of encouragement, empathy and support. But what is needed from the Bishops in the first place is – leadership. As the prayer of cheirotonia states Bishops were placed to be “guides”. With regard to the current crisis, an epistle has to be compiled and sent by the Bishops’ Council, outlining our common view on what is transpiring in world events.

Due to the closure of the Canadian border, Fr. Nikita Grigoriev is unable to perform services in his Toronto parish (there is another priest replacing him there), he has organized a weekly meeting with his parishioners through Zoom. During these contacts, he explains the order of Church Services to them and answers their questions. This communion is very valuable as it strengthens the tie between the pastor and the parishioners.

With regard to the coronavirus epidemic, some parishioners have ceased to attend church services from the fear of being infected in church. Thus, they feel more secure in their houses than in God’s house. This shows a lack of faith.

Some are disconcerted from the use of one spoon during Holy Communion; as well, they are perturbed because the after Holy Communion drink is being taken by a number of communicants from the one cup.

The pastors must convince their parishioners that such a fear is not based on factual reality.  There has been not one instant where somebody fell ill from having Holy Communion. An example can be shown where after all the parishioners had partaken of Holy Communion, the priest consumes the remaining Holy Gifts, and there hadn’t been one instance that somebody got infected.

The Priest has to remind the parishioners that they are partaking of Christ’s Flesh. It’s unthinkable that one can receive anything bad after having Communion of Christ’s Flesh and Blood. This type of fear comes from lack of faith.  The Priest must uplift the parishioners by example with his faith: he should try to convey his faith to the parishioners.                       

We mustn’t change anything in our church practice because anything – even an insignificant change (like singular use of cups for after Communion drink) will be relinquishing our position: displaying our lack of faith. On the other hand, while we must be patient with regard to those weak of faith, we ourselves cannot accept any compromises.

Regarding the kissing of Icons and the Cross: when we wipe the inset glass of an Icon, we do this not because we are afraid to catch an infection from the Icon, but from our reverence before an Icon i.e. we wipe the Icon not for ourselves but for the Saint whose image is portrayed on the Icon.

Decrees by the authorities in relation to the Church are making church life difficult, and even impossible. As an example: in Melbourne, all the churches are closed even for private prayers. Recently, in the State of Ontario, the authorities issued an order forbidding the giving of Holy Communion, singing in church, collective repasts etc…

The partaking of the Holy Gifts is the core of our church life. Likewise, our church service without singing is unthinkable. We openly declare that we don’t agree with these governmental actions: we don’t acknowledge similar directives and regard them as persecutions of the Church. The transition to a catacomb existence is becoming a distinct reality.

Preparation for the celebration of the 100 year anniversary of ROCA’s establishment.

Although the current circumstances may interfere with the performance of the required acclaim of the celebration, we shall within our power, continue the preparatory work for this important church event.

The anniversary Icon is now being painted, while the work on a brochure about the history of ROCA is continuing. It has been proposed that a film be made, which will contain interviews with people who had the opportunity to meet ROCA Hierarchs and other notables. This film can be screened on the day of anniversary.

We need to post material about ROCA history on our websites. This is already being done on the website the Holy Trinity parish in Astoria:

http://www.astoriaholytrinity.org/

Our parishioners often know very little about the history of our Church and consequently, don’t treasure Her significance. In the past, the ROCA parishioners cherished their Church and were proud of Her. Today, this is not the case. The reason lies in the 2007 betrayal of the Hierarchy, as well as turmoil and schisms in the following years, which produced disappointment and fatigue. Many even left ROCA and went over to other local Churches.

The ROCA 100-year Anniversary presents a magnificent opportunity to remind our parishioners as to what a spiritual treasure that we have in our Church. We have to awaken the love of our Church among our parishioners. We have to rouse their awareness to the fact that in spite of our limited strength, we are carrying the responsibility for our Church.

Our talks with the Serbian TOC.

Everybody is aware that we have entered into a critical period for the Church. At this point of time, it’s becoming especially important that we have communion with those of like mind. That’s why it would be very good if our talks with the Serbian Hierarchs were crowned with success. In the face of a mutual danger, secondary obstacles have to be forgotten and a communion forged on a mutual front against the advancing powers of antichrist. 

Архиерейское Совещание / Bishops’ Conference