Ибо мы соработники у Бога / For we are God’s fellow workers

Ибо мы соработники у Бога / For we are God’s fellow workers
Проповедь в 8-ю неделю по Пятидесятнице

Во имя Отца и Сына и Св. Духа

Св. Павел в послании к Коринфянам, которое сегодня читалось, укоряет их за то, что у них в церкви возникли разделения, и создались отдельные партии. Как видно из слов Апостола, внутри церковные партии образовывались по принципу принадлежности к тому или другому духовному наставнику. Те, кто были крещены каким-либо священником, образовывали отдельную группу внутри церковной общины. Причем, члены таких партий называли себя именем своего наставника, крестившего их.

Ап. Павел пишет: «У вас говорят я Павлов; я Аполлосов; я Кифин;» (1 Кор. 1, 12).  Далее в послании св. Павел замечает, что он употребил здесь свое имя и имена других апостолов, которые проповедовали в Коринфе, вместо имен начальников этих внутри церковных партий, не желая прямо обличить этих виновников разделений в церкви. Из-за них церковная община разделилась на группировки, нерасположенные друг к другу.

Апостол пишет: «Ибо если между вами зависть, споры и разногласия, то не плотские ли вы? и не по человеческому ли обычаю поступаете. Ибо когда один говорит: `я Павлов’, а другой: `я Аполлосов’, то не плотские ли вы? Кто Павел? кто Аполлос? Они только служители, через которых вы уверовали, и притом поскольку каждому дал Господь…Ибо мы соработники у Бога, вы Божия нива, Божие строение». (1 Кор. 3, 3–9).

Священники не должны быть соперниками, соревнующимися между собой за прихожан. Они, по слову Апостола, со-работники, сотрудники, вместе трудящиеся на одной и той же Божией ниве. 

Существенно то, что Апостол не укоряет Коринфян в том, что они в чем-либо уклонились от правой веры, т. е. все они были право-верующие. Мы должны уклоняться от общения с еретиками по заповеди апостольской. Но здесь единомысленные в вере образовывали соперничающие между собой партии.

Подобное явление нередко происходило и происходит в церкви. Например, даже в таком святом месте, как Оптина Пустынь, духовные дети одного старца подчас имели неприязнь к духовным детям другого, и таким образом, образовывались своего рода группировки.

Не то же ли самое наблюдается и в нашей среде? И у нас бывает такое печальное явление, что прихожане одного храма находятся как бы в оппозиции к прихожанам другого прихода, хотя оба храма принадлежат к одной епархии.

А если посмотреть на общецерковную ситуацию, то картина еще более странная. Прихожане РПЦЗ, несогласные с соединением с МП, разделились на не менее 16 групп, не имеющих общения с друг с другом, хотя все они нисколько не отличаются друг от друга по вере.

Не раз уже говорилось, что поскольку Русская Церковь сейчас не имеет высшего церковного управления (мы не признаем каноничность сергианской МП), то по указу Патриарха Тихона, Русская Церковь должна быть организована по принципу отдельных церковных округов, административно независимых, но находящихся в духовном общении друг с другом.

Так что административная раздробленность групп РПЦЗ не только допустима, но, более того, именно так и должна выглядеть сейчас Русская Церковь. Однако эти независимые группы должны поддерживать евхаристическое общение между собой, образуя духовный союз. А вместо этого мы наблюдаем противоположное – вражду и непризнание друг друга.

Какая же причина этой непонятной, непреодолимой вражды между членами одной Церкви? Причина та же самая, что вызвала разделение в среде Коринфской церкви – гордость, желание первенствовать и властвовать.

Ап. Павел строго обличает сеющих раздоры и производящих разделения. Он указывает, что в корне их поведения лежит гордость. «Некоторые у вас возгордились» – говорит он (1 Кор. 4,18).

Христос сошел на землю и стал человеком, чтобы соединить в Себе всех. Мы спасаемся не поодиночке, а в Церкви, которая есть тело Христово. Каждый из нас есть частичка тела Церкви. Мы грешные составляем одно тело со святыми, от начала угодившими Богу, с апостолами, пророками, мучениками и праведниками. Пречистая Матерь Божия заботится о нас как о Своих чадах.

Если Христос объединил нас с ангелами и святыми, то как станем мы отвергать от себя своих ближних? Если мы получили заповедь любить своих врагов, то как можем мы враждовать со своими братьями по вере?

Вспомним, что по слову самого Господа, признак его учеников, – это не что-нибудь иное, а взаимная любовь. «По тому узнают все, что вы Мои ученики, если будете иметь любовь между собою» (Иоан. 13, 35).

Ради евангельской заповеди постараемся делать все, что в наших силах, чтобы преодолевать раздоры в Церкви.

 Аминь.


Sermon on 8th Sunday after Pentecost

In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit

In his Epistle to the Corinthians which was read today, Saint Paul admonishes them because divisions had occurred in the Church, creating separate parties. As can be seen in Apostle’s words, these parties evolved on the principle of belonging to one or another spiritual mentor. Those who were baptised by whatever priest formed a separate group within the church community. Furthermore, members of these parties called themselves by the name of their mentor that baptised them.

Apostle Paul writes: “Each of you says, “I am of Paul,” or “I am of Apollos,” or “I am of Cephas” (1 Cor. 1:12). Further in his Epistle, Saint Paul notes that instead of mentioning the names of the leaders of these inner church parties, he applied his name and names of other Apostles who preached in Corinth as he was unwilling to rebuke those guilty of the divisions within the Church. Because of them, the Church community divided themselves into groups, indisposed toward one another.

The Apostle writes: “For where there are envy, strife, and divisions among you, are you not carnal and behaving like mere men? For when one says, “I am of Paul,” and another, “I am of Apollos,” are you not carnal? Who then is Paul, and who is Apollos, but ministers through whom you believed, as the Lord gave to each one? …For we are God’s fellow workers; you are God’s field, you are God’s building” (1 Corinthians 3:3-9).

Priests should not be rivals, competing among themselves for parishioners. As Apostle Paul states, they should be co-workers, labouring together on God’s same field.

What is essential here is that the Apostle is not admonishing the Corinthians in that they have deviated from the true Faith, i.e., they were all right-believers. We must avoid any communion with heretics following the commandment of the apostles. However here – those that were in accord in faith – were forming parties antagonistic toward one another.

Similar appearances often occurred and are occurring in the Church. As an example: even in such a holy place like the Optina Monastery, the spiritual children of one Elder would occasionally have animosity toward the spiritual children of another Elder, thereby creating factions.

Isn’t something similar can be seen in our midst? We too have this sad appearance where the parishioners of one church are seen to be in opposition to the parishioners of another church, although both churches belong to the same diocese.

And if we look at the general church situation, the picture becomes even stranger. Parishioners of ROCA that disagreed with the unification with the MP have split into no less than 16 groups: not having any communion with one another, although they don’t differentiate between themselves in their Faith.

It has been stated more than once that inasmuch as the Russian Church currently has no Supreme Administration (we don’t recognise the canonicity of the Sergianist MP), then according to Patriarch Tikhon’s “Ukase” (decree), the Russian Church must be organised on the principle of separate church districts, administratively autonomous, although to be in spiritual communion with one another.

Thus, the administrative fragmentation of ROCA groups is not only permissible, but more than that – this is exactly how the Russian Church should appear now. At the same time, these autonomous groups must support a Eucharistic communion among themselves, forming a spiritual unity. Instead, we are witnessing the opposite – enmity and refusal to acknowledge one another.

What is the reason for this incomprehensible, stubborn hostility between members of the same Church?  The cause is the same as that which produced the division amidst the Corinth Church – pride and the desire to be first and to dominate.

Apostle Paul strongly accuses those who sow discord and cause divisions. He points out that at the root of their behaviour, lies pride. “Some of you are puffed up,” he says (1 Corinthians 4:18).

Christ came down to earth and became man so as to unite all in Himself. We are being saved not alone, but in the Church, which is the body of Christ. Each one of us is a member of the Church’s body. We, sinners, make up the one body with Saints, who have pleased God from the beginning of the world, with the Apostles, Prophets, Martyrs, and Righteous ones. The Most-Pure Mother of God cares for us like for Her own children.

If Christ united us with Angels and Saints, how can we cut ourselves off from our neighbours? If we received the commandment to love our enemies, how can we feud with our brothers in Faith?

Let us remember the words of our Lord Jesus Christ, that the characteristic trait of his disciples is non-other than mutual love. “By this all will know that you are My disciples, if you have love for one another” (John 13:35).

For the sake of Christ’s commandment, let us endeavour with all our strength to overcome all discords within our Church.  

Amen.

Ибо мы соработники у Бога / For we are God’s fellow workers