Мария же избрала благую часть / Mary has chosen the good part

Мария же избрала благую часть / Mary has chosen the good part

Во имя Отца и Сына и Св. Духа

Братья и сестры,

В праздники Пресвятой Богородицы обычно читается евангельское чтение, которое не относится прямо к Божией Матери. Это рассказ о посещении Господом дома Марфы и Марии. Причина этого в том, что в Евангелии вообще очень мало говорится о Божией Матери. И совсем мало мы находим в Евангелии слов Самой Пресвятой Богородицы.  

Но как драгоценны эти немногие Ее слова, переданные в Евангелии. «От избытка сердца уста глаголют» (Мф. 12,34)- говорит Писание. Высказанное слово выявляет то, что хранится в сердце. Слова Божией Матери, переданные в Евангелии, выражают неописуемую красоту Ее души.

Сам факт, что в Евангелии так мало сказано о Ней, и так мало слов Сама Она произносит, отражает Ее смирение, скромность и молчаливую сосредоточенность. «Словеса суть орудия мира сего, а молчание – таинство будущего века» – говорит св. Исаак Сирин, – великий учитель внутренней молитвы. Св. Исаак учит, что молитва в своем высшем проявлении уже выше слова, она состоит в молчании и созерцании под действием Св. Духа.

В сегодняшнем евангельском чтении Марфа служит Господу, а Мария сидит у ног Его, слушая Его слово. Господь принял усердие Марфы, но не поставил его выше бездеятельности Марии. «Марфа! Марфа! Ты заботишься и суетишься о многом, а одно только нужно. Мария же избрала благую часть, которая не отнимется у неё», сказал Господь Марфе (Лк. 10,41-42).

Мария, сидящая у ног Господа – изображает духовное делание, внутреннюю молитву.

По какой причине этот евангельский рассказ положено читать в праздники Божией Матери? Церковь этим указывает на духовный образ Пресвятой Богородицы. Вся Ее жизнь проходила в молитве и созерцании.

Молитва – это и есть «единое на потребу» – единственно нужное – самое главное дело нашей жизни. Молитва освящает все в нашей жизни, всю нашу деятельность. Все наши дела, если они не сопровождаются молитвой, не могут быть успешны. Если в нашей жизни нет молитвы, она проходит в пустую, бесплодно.

Великое дело трудиться для Господа, совершать добрые дела, служить Церкви, помогать ближних. Но обстоятельства нашей жизни не всегда дают такую возможность. Наоборот, духовный труд молитвы – всегда возможен. Потому Господь и сказал о Марии, что она не лишится своей «благой части».

Мы в любой момент можем обратить свой ум и сердце к Богу, что и есть молитва. Господь близок к нам, Он всегда пребывает в нашем сердце, как в Своем Храме. Мы всегда можем по заповеди Евангелия «войти в свою клеть», т.е. внутреннюю комнату, и помолиться Отцу Небесному (Мф. 6,6). Под клетью понимается клеть сердца.

Вот как говорит об этом преп. Серафим в беседе о цели Христианской жизни.

«Конечно, всякая добродетель, творимая ради Христа, дает благодать Духа Святого, но более всего дает молитва, потому что она как бы всегда в наших руках как орудие для стяжания благодати Духа. Захотели бы вы, например, в церковь сходить, да либо церкви нет, либо служба отошла; захотели бы нищему подать, да нищего нет, либо нечего дать, … захотели бы и другую какую-либо добродетель ради Христа сделать, да тоже сил нет, или случая сыскать не можно. А до молитвы это уж никак но относится, но всякому и всегда есть возможность (ее творить) – и богатому и бедному, и знатному и простому, и сильному, и слабому, и здоровому, и больному, и праведнику и грешнику…» (Преп. Серафим Саровский).

Молитва так же необходима душе, как дыхание для тела. «Молящийся дышит Св. Духом», по выражению св. Иоанна Кронштадтского. Молитва соединяет нас с Богом, и от Него подает нам все блага, как для нашей временной жизни, так и для нашего духовного совершенствования.

Но молитва с нашей стороны требует усилия и труда. Будем стараться понуждать себя к молитве: не только совершать свое молитвенное правило, но и как можно чаще молитвенно обращаться к Господу.

Аминь  


In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit

Brothers and Sisters,

On the feast-days of our Most Holy Lady, the Gospel reading does not pertain directly to the Mother of God. It is a narrative on the Lord’s visit to the house of Martha and Mary. The reason for this is that in general, there is very little said about the Mother of God in the Gospel. And we find very few words spoken by the Most Holy Mother of God in the Gospel.

But how priceless are these Her few words. “For out of the abundance of the heart the mouth speaks” (Mat.12:34) states the Scripture. The enunciated word brings out what is treasured in the heart. The words of the Mother of God conveyed in the Gospel, express the indescribable beauty of Her soul.  

The very fact that there is so little said about Her in the Gospel, and so few words that She enunciates, reflects Her humility, modesty and silent concentration. “Words are the tools of this world, and silence is the mystery of the age to come,” – says St. Isaac the Syrian, a great teacher of inner prayer. St. Isaac teaches that prayer in its highest level is above words, it consists in silence and contemplation under the guidance of the Holy Spirit.

In today’s Gospel reading, Martha is serving the Lord, while Mary is sitting at His feet, listening to His words. The Lord accepted Martha’s labour but did not place it above Mary’s inactivity. “Martha, Martha, you are anxious and troubled about many things, but one thing is needful. Mary has chosen the good part, which will not be taken away from her”, the Lord said to Martha (Luke 10: 41-42).  

Mary sitting at the feet of the Lord, represents spiritual contemplation, inner prayer.

What is the reason for this Gospel’s narrative to be assigned for reading on Mother of God’s feast-days?  Through the image of Mary sitting at the feet of Jesus Christ, the Church is pointing out the spiritual image of the All-Blessed Mother of God. Her whole life was spent in prayer and contemplation.

Prayer is the “one thing needful“. Prayer is the most important thing in our life. Prayer brings God’s blessing and illuminates everything in our life. If our activities are not accompanied by prayer, they will be unsuccessful. If prayer is missing in our life, it becomes empty and fruitless.

It is a great thing to labour for the Lord, do good deeds, serve the Church and help your neighbour. But circumstances in our lives don’t always give us this opportunity. But opposite to this, the spiritual labour of the prayer is always possible. That’s why the Lord said about Mary that her “good part” will not be taken away from her.

We can turn our mind and heart to God at any moment, which is a prayer. The Lord is close to us, He always abides in our heart as though in His own temple. According to the commandment of the Gospel, we can always “enter into the inner chamber” and pray to the Heavenly Father (Matth. 6,6). The inner chamber means the heart.

This is how Saint Seraphim of Sarov speaks about this in his talk on the goal of the Christian life.

“Of course, every good deed done for Christ’s sake gives us the grace of the Holy Spirit, but prayer gives us it most of all, for it is always at hand, so to speak, as an instrument for acquiring the grace of the Spirit. For instance, you would like to go to Church, but there is no Church or the Service is over; you would like to give alms to a beggar, but there isn’t one, or you have nothing to give… you would like to do some other good deed for Christ’s sake, but either you have not the strength or the opportunity is lacking. This certainly does not apply to prayer. Prayer is always possible for everyone, rich and poor, noble and humble, strong and weak, healthy and sick, righteous and sinful.” (Saint Seraphim of Sarov.

Prayer is indispensable for the soul as breathing is to the body. As expressed by Saint John of Kronstadt: “One in prayer is breathing the Holy Spirit”. Prayer unites us with God and from Him we receive all blessings for our temporary life, as well as His Grace for our spiritual improvement toward perfection.  

But prayer demands effort and labour from us. Let us endeavour to compel ourselves toward prayer: not only in fulfilling our prayer rule, but to turn to the Lord with prayer as often as possible.

Amen.

Мария же избрала благую часть / Mary has chosen the good part