Новомученики Российские / New Martyrs of Russia

Новомученики Российские / New Martyrs of Russia

Во имя Отца и Сына и Святого Духа.

Братья и сестры,

недавно совершалась память св. Новомучеников и Исповедников Российских, пострадавших от безбожников. Новомученики были почти что нашими современниками; в большинстве своем они были обыкновенные люди, как и мы: у них были свои недостатки, слабости; иногда между ними возникали разногласия и т.п. Но своими страданиями и смертью они доказали, что в мире не было ничего, что могло бы отлучить их от любви Христовой.

Чтобы заглянуть в то время, я прочитаю небольшой отрывок из речи одного священника, произнесенной в 1918 году, в год жестоких гонений на Церковь, когда сотни священников были замучены и убиты без суда и следствия. В этой речи св. Новомученик, прот. Владимир Воробьев так обращается к большевистским вождям:

«Слушайте, вы, обитатели Смольного, (Смольный институт в Петрограде был штаб-квартирой Ленина до его переезда в Московский Кремль). Вас мы не послушаемся, вам мы не подчинимся ни за что и никогда… Мы будем совершать все таинства нашей Церкви и все общественные богослужения. Вы силою отнимете наши храмы, мы будем править службу Господу Богу в домах и даже подземельях. Вы насилием заберёте наши святые сосуды. В домашних сосудах тогда мы совершим страшную жертву Тела и Крови Господней. Без неё мы не можем жить, она — наша жизнь, без неё нам смерть. Святая Евхаристия даёт нам радость, неземной восторг и силу жить, бороться и силу мужественно, бестрепетно перенести страдания. Гонений и мук от вас мы не боимся… Мы не трепещем ваших революционных трибуналов. Изуродованные наши тела будут пронзать и вашу совесть, будут прокладывать путь к победе света над беспросветною тьмою, победе христианства над новым язычеством, и победа бесспорно будет наша…»

Так говорил мужественный священник во время страшнейших гонений, воскрешая тем самым дух древних мучеников. В России настало время, о котором Преп. Серафим Саровский пророчески сказал, что «Ангелы не будут поспевать принимать души умирающих». Через страдания Русская Церковь очищалась и восходила на духовную высоту мученичества.

Безбожная власть, поставившая своей первой целью уничтожение Церкви, вскоре поняла, что одними гонениями добиться этого невозможно. Тогда они предприняли нескончаемые провокации и интриги против Церкви, которые осуществлялись с поистине дьявольским лукавством.

Они смогли достичь того, чего еще никогда не случалось за всю историю христианства. В 1927 году, когда Русскую Церковь возглавлял митр. Сергий, большевикам удалось принудить Русскую Церковь к живому и тесному союзу с советским государством. Церковь стала не только внешне подконтрольной властям, но она потеряла свою духовную свободу и восприняла дух лжи и компромисса со злом. Как сказал один из Новомучеников, это была попытка соединить Христа и Велиара.

Великие святители-новомученики: Кирилл м. Казанский, Иосиф м. Петроградский, Арх. Иларион, Еп. Дамаскин и многие другие распознали ложь сергианства и отделились от митр. Сергия. Сергианство сохраняет все внешние формы канонического Православия, но при отсутствии духа Христова. Это по сути – поддельная церковь.

Не нужно обманываться внешним великолепием Московской Патриархии. Этот внешний лоск прикрывает глубокий, катастрофический духовный упадок. В настоящее время дух лжи и обмирщенности в МП проявляется более чем когда-либо. Величайшим духовным падением является то, что московское духовенство открыто благословляет и одобряет преступную войну с братским, православным народом.

Св. Новомученики заплатили высокую цену за свое исповедничество. Их подвергали гонениям, мучениям, бросали в тюрьмы и ссылки, отправляли в страшные концлагеря, наконец, приговорили к смерти.

Нам страшно даже подумать обо всем этом. Однако можно сказать, что и мы в какой-то мере участвуем в подвиге свидетельства о истинной Церкви, подвиге Новомучеников. Мы, как и они, были вынуждены покинуть наши храмы, мы лишились возможности регулярно посещать церковь, а некоторые даже лишились возможности причащаться, потому что рядом с ними нет церкви, куда они могли бы пойти. На нас, как и на них, клеветали и называли раскольниками. Наши священники были неправедно запрещены и лишены сана за верность истинной Церкви.

Конечно, все это ничтожно, по сравнению со страданиями Новомучеников, но однако, не нужно думать, что и наше исповедничество было легко. Как известно, не так уж много было тех, кто не последовал за митр. Лавром и его Синодом, решившим присоединиться к МП. Видимо, встать на этот путь исповедничества было не так просто, если лишь немногие смогли сделать этот выбор.

Но почему так многие отреклись от истинного пути? Потому что они привыкли полагаться не на свою совесть, а на мнение окружающих. Они не нашли в себе сил преодолеть страх оказаться в меньшинстве, страх оторваться от толпы. Всегда проще просто вслепую следовать за начальством.

Истинная Церковь не от мира сего. Вот как объясняет это отец Серафим Роуз: «Православная Церковь неотмирна. Это значит, что мы живем по правилам, которые часто не только не постижимы для мира, но и прямо противоречат мирской философии; мы не полагаем цель жизни в успехе, благополучии и земном счастье, но принимаем — если такова будет воля Божия о нас — скорби, болезни, боль и унижение».

Как бы мы ни были немощны, на нас лежит ответственность свидетельствовать об истинной Церкви, свидетельствовать не только словом, но, что важнее, свидетельствовать своей жизнью.

Да помогут нам в этом молитвы Новомучеников. Аминь.


In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit

We celebrate the memory of the New Martyrs of Russia, who suffered under the communist rule. The New Martyrs were almost our contemporaries, they were people similar to us: they had their shortcomings, weaknesses; they sometimes had disagreements between one another. But by their suffering and death they proved that there was nothing in the world, which could separate them from the love of Christ.

In order to give a glimpse into that time, I will read a short quote from a speech of one priest, delivered in 1918, the year of the fierce persecution against the Church, when hundreds of priests were tortured and killed without a trial. In this speech Fr Vladimir Vorobiev addressed the communist leaders:

Listen, you, the inhabitants of Smolny, (Smolny institute in Petrograd was Lenin’s headquarters before he moved to Moscow Kremlin) – we will not obey you; we will never submit ourselves to you for any sake… We will continue to celebrate all mysteries of our Church and all divine services. You will deprive us of our churches, – we will serve to God in private houses and even in caves. You will forcibly seize our holy vessels, – then in household vessels we will celebrate the dreadful sacrifice of the Body and Blood of the Lord.

We cannot live without it. Holy Eucharist gives us joy, heavenly delight, strength to live and struggle and courage to endure sufferings without fear. We are not afraid of your persecutions and torments… nor do we fear your revolutionary tribunals. Our mutilated bodies will pierce, like a needle, your conscience. They will tread the way for the victory of light over darkness, the victory of Christianity over the new paganism. And triumph undoubtedly will be on our side.”

This is how the courageous Russian priests spoke amidst the most terrible persecution, thus resurrecting the spirit of the ancient martyrs. About that time St Seraphim of Sarov prophetically said that “the Angels will not be fast enough to receive the souls of the dying”. Through suffering the Russian Church was purified and ascended the spiritual height of martyrdom.

The atheist authorities, who had announced the destruction of the Church as their primary goal, soon realized that it was impossible to reach only through persecution. They undertook endless provocations and intrigues against the Church, which they carried out with truly devilish craftiness.

They were able to achieve that which had never happened before in the history of Christianity. In 1927, when the Russian Church was headed by Met. Sergius, they managed to push the Russian Church into a live and intimate union with the atheist Soviet state. The Church of Met. Sergius became not only outwardly controlled by the authorities, but it lost its spiritual freedom and adopted the spirit of lies and compromise with evil. As one of the New Martyrs said, it was an attempt to join together Christ and Belial.

The great hierarchs of that time, the New Martyrs: Kyrill of Kazan, Joseph of Petrograd, Hilarion, Damascene and many others recognized the falsehood of Sergianism and separated themselves from it. Sergianism is an absence of the spirit of Christ, while all the outer forms of the canonical Orthodoxy are present. It is in essence a counterfeit church.

We shouldn’t be deceived by the outward prosperity of the Moscow Patriarchate, which the blind recognize as the spiritual renaissance of Russia. This outward lustre covers up a deep, catastrophic spiritual decline. In recent time the spirit of falsehood and worldliness in the Moscow Patriarchate displays itself more than ever. The most outrageous is that the Moscow clergy openly bless and approve the criminal Putin’s war.

The New Martyrs of Russia paid a great price for their witness. They were persecuted, tortured, thrown into prison, exiled, sent to dreadful concentration camps, finally condemned to death.

We are scared to even think about all these. However, we can say that we also shared in the suffering for the true Church. We were forced to leave our temples, we lost the opportunity to attend church regularly, some even lost the opportunity to receive communion, because there are no churches near them where they could go. We were reviled and slandered as schismatics. Priests were suspended and defrocked for their faithfulness to the true Church.

Don’t think that our witness was easy to accomplish. As you know, not many didn’t follow Metropolitan Laurus and his Synod, who joined Moscow Patriarchate. Apparently, it was not so easy to stand on this path of confession, since only a few were able to make this choice.

But why did so many renounce the true path? Because they relied not on their conscience, but on the opinion of others. They had no strength to overcome fear to be in the minority, the fear of breaking away from the crowd. It’s always easier to just thoughtlessly follow the leader.

The spirit of the true Church is the spirit of other-worldliness. This is how Fr Seraphim Rose explains it: “The Orthodox Church is other-worldly. It means that we live by standards that are often not merely beyond the comprehension of the world, but are directly opposed to the wisdom of the world; that we do not find the purpose of life in success, prosperity, and earthly happiness, but rather welcome – if these be God’s will for us – affliction, sickness, pain, humiliation.”

However weak we might be, the responsibility is laid upon us to witness of the true Church, to witness in words and more importantly to witness through our life.

May the prayers of the New Martyrs help us in this.   Amen

Новомученики Российские / New Martyrs of Russia