40-летний юбилей прославления Новомучеников
Во имя Отца и Сына и Св. Духа.
1 ноября 1981 г. в день памяти св. Иоанна Кронштадтского в Нью-Йорке было совершено прославление св. Новомучеников и Исповедников Российских.
Это было судьбоносное событие, имевшее огромное духовное значение.
Тогда, сорок лет назад, в Русской Зарубежной Церкви жило предчувствие, что гонения, обрушившиеся на Церковь в Советской России, должны были прийти и в свободную часть мира.
Это ожидание отразилось в молитве Новомученикам, составленной к их прославлению:
«А понеже на всякое время возможно есть наити на ны испытаниям нечаянным, испросите от Господа нам мужества дар, иже толико благопотребен есть в житии человеческом» (Молитва Новомученикам).
Также и в кондаке Новомученикам есть такие слова:
«Новии страстотерпцы Российстии … молитеся Христу, вас укрепившему, да и мы, егда найдет на ны испытания час, мужества дар Божий восприимем. Образ бо есте лобызающим подвиг ваш, яко ни скорбь, ни теснота, ни смерть от любве Божия разлучити вас не возмогоша» (Кондак).
И вот, наконец, настал час испытания, о котором мы в течение этих сорока лет вспоминали в наших молитвах к Новомученикам, прося их вымолить нам у Бога дар мужества.
Дар мужества нужен всем, но особенно он необходим тем из нас, кто из-за отказа принять инъекцию может лишиться, или уже лишился, своей работы. Вас беспокоит забота о будущем: как жить? как содержать семью?
Господь Иисус Христос отвечает вам в св. Евангелии:
«Посмотрите на птиц небесных: они не сеют, и не жнут, и не собирают в житницы; и Отец ваш Небесный питает их. Разве вы не гораздо лучше их?» (Мф 6:26)
Мы веруем в Бога Вседержителя, Творца неба и земли. Каждая, даже самая малая, частица материи в каждый момент находится в Его всемогущем распоряжении. Его промысл распространяется на каждое из Его творений, у нас же и «волосы на голове все сочтены» (Луки 12,7).
Не нужно думать, что зло, которое так явно действует сейчас в мире, всесильно. Это иллюзия. В действительности, оно бессильно, потому что не имеет на своей стороне Бога, источника силы. Никто не может причинить нам никакого вреда, если нет на это воли Божией.
Трудности не приходят сами собой, они попускаются Богом для нашей духовной пользы. Господь поставил нас в такое положение, что мы, как бы невольно, должны будем изменить свою жизнь.
Закончилась обычная человеческая жизнь, пустая жизнь ради житейских удовольствий, и началась жизнь, наполненная подвигом молитвы, веры, надежды и любви, – жизнь истинно-христианская.
По какой причине монашествующие дают обет нестяжания? Потому что человек, имеющий сбережения, надеется на них, а не на Бога.
Господь показывает нам, как непрочна надежда на блага этого мира. Мы думали, что мы живем в благополучной стране, что наше будущее обеспечено, у нас есть наши дома, наши сбережения. Теперь мы видим, что все это очень ненадежно. Нельзя отнять у нас только духовные богатства. Нельзя отнять у нас Бога.
Перед нами стоит пример первых христиан и Новомучеников Российских. В апостольской первохристианской Церкви все было общее. «Все же верующие были вместе и имели всё общее. И продавали имения и всякую собственность, и разделяли всем, смотря по нужде каждого» (Деян. 2, 44–45).
«Христианская жизнь – это жизнь для других». Такими словами определил христианскую жизнь св. Иона Ханькоуский. Проверим себя, живем ли мы христианской жизнью. Проанализируем свои намерения, свои планы: к чему они направлены? К самоугождению или к пользе ближнего? Живем ли мы для себя или для других? Если мы ищем только своей пользы, то мы не живем христианской жизнью.
Представим, что кто-либо потерял работу и не имеет достаточно средств оплатить жилье, а ты живешь в большом, просторном доме. Неужели же ты останешься равнодушным к его беде?
Немало лет нашей жизни пройдено в суетных житейских заботах, без всякого духовного плода. Пора нам пересмотреть свою жизнь и исправить ее, следуя примеру первых христиан и новомучеников Российских.
Большинство из Новомучеников были обыкновенными людьми, подобными нам. Почему же так отличается наша жизнь от их жизни? Вера во Христа была движущей силой, которая направляла все их желания, всю их деятельность. И потому, когда пришел на них час испытания, они устояли.
Научимся не дорожить ничем в этом мире, и все наши желания направим в будущую, нескончаемую жизнь. Вера должна стать главным содержанием нашей жизни, а не прибавлением к ней. Цель христианской жизни – стяжание благодати Св. Духа путем духовного подвига. Нужно сплотиться вокруг церкви, помогать друг другу, поддерживать друг друга.
Мы стоим на пороге великих испытаний. Если мы не переменимся, не исправим свою жизнь по Евангелию, мы не вынесем этих испытаний.
Молитвами св. Новомучеников и Исповедников да поможет нам Господь быть подражателями их в наше страшное время!
Еп. Андрей
40th Anniversary of the Canonization of the New Martyrs
Translated by Seraphim Larin
In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.
On November 1, 1981, the feast day of St. John of Kronstadt, the canonization of the New Martyrs and Confessors of Russia took place in New York.
It was a historic event of tremendous spiritual significance.
At that time – 40 years ago, there was a live premonition in the Russian Church Abroad that the persecutions that befell the Church in Soviet Russia must eventually arrive in the free part of the world as well.
This expectation is reflected in the prayer to the New Martyrs, composed for their canonization:
“And since at any time unexpected trials may come upon us, beseech ye the Lord to send us the gift of courage, which is so necessary in the life of man” (Prayer to the New Martyrs).
Also, in the kontakion to the New Martyrs there are the following words:
O ye new passion-bearers of Russia … beseech Christ Who strengthened you that, whenever the hour of trial find us, we also may receive the gift of courage from God. For ye are a model for us who venerate your struggle for neither tribulation, nor distress, nor death could separate you from the love of God. (Kontakion)
And finally, the “hour of trial” has come, about which over the past forty years we prayed to the New Martyrs, asking them to implore God on our behalf to send us the gift of courage.
The gift of courage is needed by all, but it is especially essential to those of us who, due to their refusal to take an injection, may lose, or have already lost their jobs. You are worried about the future: how to live? how to support the family?
The Lord Jesus Christ answers you in the Holy Gospel:
“Look at the birds of the air, for they neither sow nor reap nor gather into barns; yet your heavenly Father feeds them. Are you not of more value than they?” (Mt 6:26)
We believe in God Almighty, the Creator of heaven and earth. Everything – even the smallest particle of matter is under His almighty command at any given moment. His providence is extended over all His creations; with us, “even the very hairs of our head are all numbered” (Luke 12,7).
One should not think that evil, which is so noticeably at work in the world today, is omnipotent. This is an illusion. In reality, it is very weak because it hasn’t got God on its side – the source of power. Nobody can inflict upon us any harm if it’s not God’s will.
Difficulties don’t come to us by themselves; they happen, because God allows them for our spiritual benefit. The Lord has placed us into such a situation that we, as if involuntarily, will have to change our life.
Ordinary human life is over – a banal life for the sake of life’s gratifications; and a new life has begun, filled with deeds in prayer, faith, hope and love – a truly Christian life.
For what reason do monastics take a vow of poverty? Because a person that has accumulated wealth, relies on them and not on God.
The Lord shows us how insecure it is to rely on the blessings of this world. We thought we were living in a prosperous country, that our future was assured, we had houses, our savings. Now we can see that all this is very unreliable. What cannot be taken away from us are our spiritual riches: our God.
The early Christians and the New Martyrs of Russia stand before us as examples. During the first Christian Apostolic Church, everything was shared by everyone. “Now all who believed were together, and had all things in common, and sold their possessions and goods, and divided them among all, as anyone had need.” (Acts 2, 44–45).
“Christian life – it’s a life for others”. This is how St. Jonah of Hankou defined the Christian life. Let’s check ourselves if we are living a Christian life. Let us analyse our intentions, our plans: at what are they directed? Toward self-gratification or for the benefit of your neighbour? Are we living for ourselves or others? If we seek benefits for ourselves only, then we are not leading a Christian life.
Let us imagine that someone has lost their job and doesn’t have sufficient resources to cover life’s expenses, while you live in a large, spacious house. Is it possible that you will be indifferent to his hardship?
Quite a number of years of our life have been spent in the turmoil of worldly cares, without any spiritual fruits. It’s time we examined our life and direct it by the example set by the first Christians and the New Martyrs of Russia.
The majority of the New Martyrs were ordinary people, just like us. Why is it that our lives differ to theirs? Because faith in Christ was the driving force that guided all their desires, all their activities. That’s why when the moment of truth arrived, they withstood the test.
Let us learn not to hold dear anything in this world and focus all our wishes to the future, eternal life. Faith has to become the cardinal component of our life and not just an addition to it. The purpose of a Christian life is the accumulation of grace of the Holy Spirit by way of spiritual deeds. We must rally around the Church: help one another and support one another.
We are standing on the threshold of great trials. If we don’t change and amend our life according to the Gospel, we will not be able to endure these trials.
Through the prayers of the holy New Martyrs and Confessors of Russia may the Lord help us to emulate them in this terrible time!
Amen.
Bishop Andrei