Проповедь на Вознесение / Sermon on the Ascension

Проповедь на Вознесение / Sermon on the Ascension

Во имя Отца и Сына и Св. Духа.

Братья и сестры,

Св. Писание так повествует о Вознесении Христовом: как говорит св. евангелист Лука, Господь, дав последнее наставление Своим ученикам, стал возноситься от них на небо. Они с удивлением смотрели на это поразительное зрелище, пока облако не скрыло Его из вида. Апостолы уже не могли видеть Господа телесными очами, но они продолжали смотреть на небо, не отрывая очей сердца от своего Господа.

Подвиг христианской жизни и состоит именно в том, чтобы направить очи сердца к Богу и не отводить их от Него.

В житии св. Бригитты ирландской есть замечательные слова, раскрывающие сущность ее духовного пути, на котором она и достигла вершины святости. В разговоре со св. Бренданом она сказала ему: «С тех пор, как я впервые направила свои мысли к Богу, я уже не отводила их от Него».

Евангелие говорит, что апостолы возвратились с Елеонской горы с великой радостью. Как можно объяснить их радость? Казалось бы, они должны были скорбеть о разлуке со своим Учителем и Господом. Радость их происходила оттого, что они, разлучившись с вознесшимся Господом, в то же время вошли с Ним в непрестанное духовное общение в Святом Духе.

Господь Иисус Христос прежде Вознесения на небеса благословил Своих учеников и обещал им: «Се Аз с вами есмь во вся дни до скончания века». (Мат. 28,20)

Это обещание Господа пребывать с нами до скончания века есть для нас якорь надежды и источник радости, как мы поем в пасхальной песни:

«О, Божественнаго, о любезнаго, о сладчайшаго Твоего гласа! С нами бо неложно  обещался еси быти, до скончания века, Христе. Егоже, вернии,  утверждение надежди имуще, радуемся». (Канон Пасхи, 9-я песнь)

Господь никогда не оставляет нас, хотя и попускает нам терпеть различные скорби. В искушениях нужно видеть посещение Божие, необходимое для нашего духовного роста и очищения.

«Из сего можно познать, что кто-либо находится под особым попечением Божиим, если Бог все время посылает ему печали», – говорит св. Исаак Сирин.

Господь испытывает нас: испытывает нашу веру, терпение и надежду. Истинная надежда состоит в том, чтобы оставить все расчеты на свои силы и предать себя и свою жизнь в руки Божии.

Время искушения – это время борьбы и венцов, время духовной купли и приобретения. Победа в том, чтобы оставить все человеческие расчеты и возложить все упование на Бога. Господь только тогда начинает действовать, когда истощатся все человеческие средства. Тогда вдруг неразрешимая ситуация становится легко разрешимой.

Каждый год, когда мы празднуем светлый и радостный праздник Вознесения Господня, наши мысли невольно обращаются к событиям 12-летней давности, к тому дню когда наша Зарубежная Церковь совершила духовное самоубийство.

Что же тогда произошло? – В мире не стало голоса истины. Не стало голоса истинной русской Церкви, который был слышан во всем мире. Хотя его и замалчивали, им пренебрегали, но он существовал. Падение Зарубежной Церкви имело общемировое значение, потому что если в мире не свидетельствуется истина, то существование мира уже не имеет смысла.

Но как же низко упала РПЦЗ за эти 12 лет! Достаточно сказать, что сейчас ее приходы используются нынешними российскими властями как центры своей пропаганды. 

Тогда, 12 лет назад, нам пришлось оставить наши благолепные храмы, и мы легко оставили их, чтобы не осквернилась святыня нашего внутреннего нерукотворного храма – нашей души; чтобы нам не потерять того, что бесконечно дороже: чистоту совести и неповрежденное истинное исповедание. Их у нас никто не может отнять. Это несравненно дороже для нас благолепных храмов и торжественных богослужений.

В прежней Зарубежной Церкви было много недостатков, ее нельзя идеализировать. Ведь уния с МП не была какой-то неожиданной катастрофой; нет, это был закономерный итог многолетнего духовного упадка. Более того, можно сказать, что и наше нынешнее неустройство также происходит из прежних заблуждений, которые культивировались в РПЦЗ.

Однако, несмотря на все недостатки, РПЦЗ была столп и утверждение истины. Это была истинная Церковь не по названию только, а на самом деле. Свойства истинной Церкви мы исповедуем в Символе Веры: Верую… во едину, святую, соборную и апостольскую Церковь.

Святость – неотъемлемое, основное свойство Церкви. Грехи и немощи членов Церкви не оскверняют ее. Напротив, Церковь очищает грехи искренно кающихся, но сама не оскверняется. Однако сознательная ложь и нечистые, корыстные цели несовместимы со святостью Церкви. Отвержение нравственного предания Церкви столько же гибельно, как и повреждение догматического учения.

«Сила Божия в немощи совершается» (2 Кор. 12, 9). Как бы мы ни были слабы и разделены, мы должны понять свое предназначение, осознать великую ответственность, возложенную на нас Промыслом Божиим: быть «семенем святым» (Исаия 6, 13), остатком Истинной Церкви.

В этом да поможет нам Бог.

Аминь.


In the name of the Father, and of the Son and of the Holy Spirit.

Brothers and sisters!

The Holy Scripture narrates about Christ’s Ascension, as the Holy Evangelist Luke writes, how after giving His Disciples the final directives, our Lord began to ascend into the heavens. They watched this astounding spectacle with amazement right up to the moment when clouds hid Him from sight. While the Apostles couldn’t view the Lord with physical eyes, they continued to look up to the heavens without tearing away the eyes of their hearts from their Lord.

It is precisely that which the exploits of a Christian life are made up of – directing the eyes of the heart toward God and not redirecting them away from Him.

The magnificent words uttered in the life of Saint Brigid of Ireland, reveal the essence of her spiritual journey by which she attained the heights of holiness. In her conversation with Saint Brendan, she told him: “From the time I first directed my mind on God, I have never taken it away from Him.”

The Gospel tells us that the Apostles returned to Jerusalem with great joy. How can their joy be explained? It would seem that they would be lamenting their separation from their Teacher and their Lord. While they have parted with the ascended Lord, they at the same time generated joy because they had entered into a spiritual communion with Him in the Holy Spirit.

Before Ascending into the heavens, the Lord Jesus Christ blessed His Disciples and promised them: “I am with you always, even to the end of the age.” (‎Mat. 28:20)

This Lord’s promise of abiding with us till the end of time is an anchor of hope and a wellspring of joy for us, just as we sing in our Easter hymn: “O divine, O dear, O sweetest Voice! For Thou, O Christ, hast faithfully promised to be with us to the end of the world. And holding fast this promise as an anchor of hope, we the faithful rejoice.” (Canon of Pascha. 9th ode)

The Lord never forsakes us although He does allow a diversity of woes for us to endure. Temptations must be viewed as a visit from God, which are essential for our spiritual growth and purification.

As Saint Isaac the Syrian stated: “You can learn from this that if God sends continuous sorrows to a person, that person is under God’s especial solicitude.”

The Lord is testing us: He is testing our faith, our patience and our trust in Him. Genuine trust in God consists of discarding our reliance on our powers and committing ourselves and our lives, totally into God’s hands.

The period of temptations is a period of battle and crowns; a period of spiritual purchases and accumulations. Victory consists of abandoning reliance on human providence and entrusting all our hopes in God. The Lord begins to act only after all human endeavours become exhausted. Then, suddenly, insoluble situations become easily solvable.

Each year, when we celebrate the bright and joyous feast of the Lord’s Ascension, our thoughts invariably turn to the 12-year-old event – to the day when our Church Abroad committed spiritual suicide.

What did occur on that day?… the world lost the voice of truth. The voice of the true Russian Church, which was heard throughout the whole world, was stilled. Even though muffled and neglected, it existed.    

The fall of the Church Abroad had a world-wide significance, because if the world is devoid of witness of the truth, then its existence is senseless.

But how low has ROCA fallen over the past 12 years! It’s enough to say that currently, Her parishes are utilised by the present Russian authorities as centres for their propaganda.

It was then – 12 years ago that we had to leave our fine temples; and we left them effortlessly so as not befoul the sanctity of our inner temple that was not created by human hands – our soul; so as not to lose that which is eternally dearer: purity of conscience and unharmed true confession of Faith. Nobody can take them away from us. This is incomparably dearer to us than magnificent temples and triumphal church services.

In the former Church Abroad, there were many deficiencies and She cannot be idealised. After all, the union with the MP was not some type of catastrophe; no, it is the total sum of a consistent pattern of spiritual decline over many years. Furthermore, it can be said that our current instability also emanates from past prejudices that were cultivated in ROCA.

Nevertheless, notwithstanding all these deficiencies, ROCA was a pillar and affirmation of truth. This was a genuine Church, not only in name but in reality, and whose attributes we confess in the Creed: I believe… in One, Holy, Catholic and Apostolic Church.

Holiness is an essential, fundamental attribute of the Church. The sins and infirmities of Church members do not despoil Her. On the contrary, the Church cleanses the sins of a genuine repentant but is not defiled Herself. However, intentional lies, mercenary aspirations are incompatible with the holiness of the Church. A rejection of moral rules of the Church is as disastrous as an adulteration of the dogmatic teachings

“God’s strength is accomplished in weakness” (2 Cor. 12:9). Irrespective how feeble and divided we may be, we must understand our preordination; we must realise the great responsibility that has been entrusted to us by God’s Providence: to be the “holy seed” (Isaiah 6:13), remnants of the True Church.

May God help us in these endeavours.

Amen.

Проповедь на Вознесение / Sermon on the Ascension