190 лет со дня преставления преп. Серафима / 190 years since the repose of St. Seraphim

190 лет со дня преставления преп. Серафима / 190 years since the repose of St. Seraphim

Проповедь в неделю перед Богоявлением

Во имя Отца и Сына и Св. Духа.

Братья и сестры, мы слышали сегодня, как Св. Апостол Павел в послании своему ученику Тимофею говорит о своей приближающейся мученической кончине.

«Ибо я уже становлюсь жертвою, и время моего отшествия настало. Подвигом добрым я подвизался, течение совершил, веру сохранил. А теперь готовится мне венец правды…» (2 Тим. 4:6-8). 

Подводя итог своей жизни, св. Апостол сравнивает пройденный им жизненный путь со спортивным состязанием на арене. Он прекрасно пробежал поприще и его уже ждет заслуженный венец победителя. Он также прибавляет: «Я веру сохранил».

Вера — это основание христианской жизни, это величайшее сокровище и залог вечного спасения. Веру можно назвать духовным ясновидением. Очи веры сквозь завесу материального мира видят духовный мир, невидимый для телесных глаз.

Духовный и материальный мир находятся как бы в противостоянии друг другу. Чем больше кто-либо обращает своё внимание на материальное, тем меньше он думает о духовном, пока духовный мир совсем не перестаёт существовать для него. И наоборот, когда мы через веру сродняемся с духовным миром, все материальное становится для нас маловажным.

Вера обязательно должна быть испытана огнём искушений. Так учит св. Апостол Петр в своем послании: «Дабы испытанная вера ваша оказалась драгоценнее гибнущего, хотя и огнём испытываемого золота, к похвале и чести и славе в явление Иисуса Христа» (1 Петр. 1:7).

Искушения бывают самые различные. Они приходят от злых духов, от людей и от наших собственных страстей.

Тяжелейшее испытание веры — это состояние богооставленности, когда в душе пропадает чувство веры, когда предметы веры не производят уже прежнего впечатление на сердце. Оно остаётся холодным и безразличным. Господь попускает духу неверия подавлять христианина. Помыслы сомнения входят и поселяются в душе. Сердце уже не чувствует близости Бога и Его везде-присутствия. Это состояние ощущается как богооставленность, но в действительности, Бог никогда не оставляет человека, но только попускает ему терпеть скорби внутренние и внешние для его очищения и обучения, и для испытания его веры.

Мы поставлены как бы мишенью для стрельбы, говорит Св. Димитрий Ростовский употребляя выражение Св. Пророка Иеремии: «В сем мире мы поставлены как бы целью для стреляния (Плач Иеремии 3,12). Стрелы летят на нас со всех сторон: одни от оружия врагов видимых…, другие из лука врагов невидимых».

Но каковы бы ни были искушения, они не могут прийти без попущения Божия, и только в той мере, сколько это полезно нашего для духовного роста.

Мы сегодня совершаем память великого угодника Божия Серафима Саровского. Он предал свой дух Богу в этот день 2 (15) января, 190 лет назад, в 1833 году. Другой святой подвижник, старец Филарет, живший в Глинской пустыне, в 1000 километров от Сарова, той же ночью, стоя после утрени на крыльце своей кельи, увидел сияние на небе и душу св. Серафима, возносимую ангелами. Долго смотрел он на это чудное видение, подозвал к себе некоторых братьев, указал им на необыкновенный свет и сказал: «Вот как отходят души праведных! Ныне в Сарове почил отец Серафим». Это сияние в ночном небе сподобились видеть и некоторые из братий, но они не видели самого Св. Серафима. После стало известно, что точно в ту самую ночь скончался преподобный Серафим.

В жизнеописании Св. Серафима говорится, что он принял на себя подвиг непрестанного моления на камне 1000 дней и ночей. Мы не знаем, что было причиной такого подвига, но автор жизнеописания предполагает, что Св. Серафиму было попущено Богом какое-то тяжелейшее внутреннее искушение. Для победы над этим искушением Св. Серафим взял на себя этот немыслимый подвиг, превышающий человеческие силы.

Почему теряется в людях вера?

Ап. Павел пишет в послании к Тимофею: «Имей веру и добрую совесть, которую некоторые отвергнув, потерпели кораблекрушение в вере» (1 Тим. 1:19). Мы видим из этих слов Св. Павла, что кораблекрушение в вере происходит от того, что человек лишается доброй совести. т. е. совершает греховные поступки, противные совести.  

Свящ. Писание уподобляет время перед вторым Пришествием Господа времени древних праотцев, Ноя, Авраама и Лота, которые сохраняли живую веру в Бога, живя посреди людей нечестивых и безбожных. Промыслом Божиим и мы поставлены в подобное положение. Нам суждено жить и сохранять свою веру среди быстро умножающегося безбожия.

Да поможет всем нам Господь пройти наш путь, “подвизаясь подвигом добрым”, чтобы мы могли сказать с Апостолом: мы сохранили веру до конца.

Аминь  


Sermon on Sunday before Theophany

In the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.

Today, brothers and sisters, we have heard how the Holy Apostle Paul in his epistle to his disciple Timothy speaks of his approaching martyr’s death:

“For I am even now ready to be sacrificed, and the time of my departure is at hand. I have fought the good fight, I have finished the race, I have kept the faith. Finally, there is laid up for me the crown of righteousness…” (2 Tim. 4:6-8).

The Apostle likens his life path with an athletic competition in an arena. He has run the race brilliantly and an earned crown of victory awaits him. He adds as well: “I have kept the faith”.

Faith is the foundation of Christian life: it’s the greatest treasure and deposit for eternal salvation. Faith can be called spiritual clairvoyance. The eyes of faith through the veil of the material world can penetrate the spiritual world, invisible to the physical eyes.

The spiritual and material worlds are somewhat in opposition to one another. The more one turns his attention on the material, the less he thinks of the spiritual, until the spiritual world completely ceases to exist for him. And conversely, when through faith we develop closeness with the spiritual world, everything that is material becomes unimportant to us.

Our faith must be tested by the fire of temptations. This is what the Holy Apostle Peter teaches: “that the proof of your faith, being more precious than gold that perishes though it is proved by fire, may be found unto praise and glory and honour at the revelation of Jesus Christ:” (1 Peter 1:7).

Temptations are quite varied. They come from evil spirits, from people, and from our own passions.

The most intense test of faith is when the feeling of faith disappears in the soul, it remains cold and indifferent. The heart ceases to feel the closeness of God and His omnipresence. The Lord allows the spirit of disbelief to depress the Christian. Thoughts of doubt enter and settle in the soul. This state feels like being forsaken by God, but in reality, God never abandons a man but only allows him to endure internal and external sorrows for his purification and edification, and for testing his faith.

We, as though, are placed in this world as a target for shooting, says Saint Dimitry of Rostov, using the expression of the Holy Prophet Jeremiah (Lamentations 3:12): “Arrows are flying at us from all sides: some from visible foes…others from the bows of unseen enemies”.

However, whatever the temptations, they cannot come without God’s permission, and only in a measure that will be beneficial for our spiritual growth.

Today, we celebrate the memory of God’s great Saint Seraphim of Sarov. He gave up his spirit to God on this day 2(15) January 1833, – 190 years ago. On the same night, another holy ascetic elder Philaret, who lived in the Gilinsky Hermitage, some 1000 kilometres from Sarov, while standing on the porch of his cell after Matins, saw a bright radiance in the night sky and in this light he saw the soul of Saint Seraphim being carried up by Angels. He viewed this wonderful vision for a long time and calling some of the brothers pointed out the unusual light, saying: “This is how the souls of the righteous depart! Father Seraphim has just passed away in Sarov”. Some of the brothers were able to see the bright glow in the sky, but they didn’t see Saint Seraphim himself. Later, it became known that Saint Seraphim died exactly on that same night.

In the biography of Saint Seraphim, it says that he took upon himself the ascetic feat of praying constantly on a stone for 1000 days and nights. While we don’t know the reason for such a deed, the author of his biography presumes that God allowed Saint Seraphim to experience a severe inner temptation. In order to overcome this temptation, Saint Seraphim took upon himself this unimaginable feat that surpasses human strength.

Why is faith lost in people?

Apostle Paul writes to Timothy: “Have faith and a good conscience, which some having rejected, concerning the faith have suffered shipwreck” (1 Tim. 1:19).

We can see from the words of St Paul that the shipwreck in faith occurs when a person is deprived of a good conscience i.e. commits sinful acts contrary to conscience.

The Holy Scripture likens the time before the Second Coming of the Lord to the time of the ancient forefathers: Noah, Abraham and Lot, who preserved their faith in God while living among the wicked and godless. Through God’s will, we have been placed in a similar situation. We are destined to live and preserve our faith in the midst of rapidly increasing atheism.

May the Lord help all of us to pass the path of our life, “fighting a good fight”, so that we may say with the Apostle: we have kept the faith to the end.

Amen

190 лет со дня преставления преп. Серафима / 190 years since the repose of St. Seraphim